28.1.2023 21:29 | TourInform Zakarpattya
Zimná turistická sezóna 2022/2023 je v Zakarpatskej oblasti v kritickej situácii v dôsledku teplého počasia a vojny v krajine.
Zimná turistická sezóna na Zakarpatsku je pesimistická predpoveď
Ako uvádza „ Tourinform Transcarpathia “, k 27. januáru 2023 môžeme konštatovať, že pesimistické očakávania a predpovede týkajúce sa zimnej turistickej sezóny na Zakarpatsku sa potvrdili, ako zdôraznili niektorí predstavitelia cestovného ruchu vo svojich komentároch pre médiá.
Ovplyvnili to hlavné faktory, najmä:
- Vojnový faktor, kvôli ktorému si Ukrajinci nemôžu dovoliť tradičnú zimnú dovolenku v Karpatoch. Mnohí dobrovoľníci a podporujú ozbrojené sily Ukrajiny, ako aj priame finančné prostriedky na podporu Ukrajiny;
- Neprítomnosť mrazu a snehu. Nedostatok mrazu neumožnil vlekárom pripraviť svahy na sneh, keďže zem nikdy nezamrzla;
- Nedostatok svetla, väčšina zjazdoviek nemá náhradné napájanie vlekov, čo ohrozuje aj ich prevádzku v prípade výpadku prúdu;
- Tradičné obdobie novoročných a vianočných prázdnin, školských prázdnin sa tiež nestalo podnetom pre rodiny s deťmi;
- Zníženie príjmu a priorita šetrného nakladania s finančnými prostriedkami;
- Nerozvinutá infraštruktúra prevádzok v rezorte ubytovania v zimnom období, chýbajú obchodné ponuky v prípade nedostatku snehu, len niektoré prevádzky vedia ponúkať animačné programy.
Treba tiež poznamenať:
- Počas zimnej sezóny 2023 budú otvorené celkom 4 klziská v troch mestách Zakarpatska, konkrétne dve v Užhorode, po jednom v Mukačeve a Beregove;
- Ľudia, ktorí prichádzajú do Karpát, nie sú typickými turistami. Neprichádzajú len preto, aby nabrali sily, ale aby našli úkryt a oddych na určitý čas od neustálej úzkosti spôsobenej ostreľovaním.
- Faktor mať generátor a internet na území ubytovacieho zariadenia sa stáva kľúčovým faktorom pri výbere miesta pobytu hostí, a to sú dodatočné náklady a investície pre hostiteľa;
- Faktor globálneho otepľovania sa prispôsobuje činnosti podnikov v sektore ubytovania nielen v ukrajinských Karpatoch, ale aj v Európe, kde sa krátka zimná sezóna a vyššie teploty stávajú pravidlom, nie výnimkou.
Definitívne výsledky sezóny môžu byť hotové začiatkom marca, no už teraz možno konštatovať, že február ako celok ani za prítomnosti mrazov a snehu neprispeje k rastu príjmov firiem.
Čo mám robiť?
- Inštitúcie cestovného ruchu by mali v najbližších rokoch meniť svoje stratégie na dobové podmienky, rozvíjať animačné programy, infraštruktúru okolo seba a stimulovať rozvoj infraštruktúry v komunitách;
- Budovať partnerstvá s organizátormi túr, horskými vodcami a sprievodcami pri rozvoji turistických programov na území obcí;
- Je potrebné posilniť dôraz a ponúknuť programy na obnovu duševného zdravia Ukrajincov bez ohľadu na kategórie, najmä pre rodiny priamo zasiahnuté vojnou.
Zakladateľ „Tourinform Zakarpattia“, prednášajúci na Fakulte cestovného ruchu UžNU
Zdroj: Tourinform Zakarpattia