Autá s elektromotorom sú čoraz populárnejšie. Záujem o ne počas zdražovania pohonných hmôt citeľne vzrástol, ale bolo to skôr teoretické ako praktické: Ukrajinci mali záujem, ale elektromobily hromadne nekupovali. Odborníci z Inštitútu pre výskum automobilového trhu analyzovali predajné štatistiky, opísali dynamiku a identifikovali 5 hlavných dôvodov, prečo Ukrajinci stále masovo nesedia za volanty elektromobilov.
Celkovo si Ukrajinci od januára do júna 2022 zakúpili 8 200 elektromobilov. To je o 29,6 % viac ako v rovnakom období minulého roka.
Viac ako 51 % elektromobilov (4,3 tis.) bolo v prvom polroku zakúpených na domácom trhu, ďalších 3,3 tis. ( 39,5 % ) bolo privezených ojazdených zo zahraničia a len 754 áut s elektromotorom bolo kúpených nových ( 9,2 % z celkovej sumy). To znamená, že absolútna väčšina elektrických áut — viac ako 90 % — sa na Ukrajine kupuje ojazdené.
Trh s elektromobilmi sa aktivizoval začiatkom mája, keď sa zhoršila palivová kríza. Najviac rástol domáci predaj : s vysokou pravdepodobnosťou väčšina Ukrajincov potrebovala auto „za pochodu“, preto hľadali medzi ponukami na trhu.
V máji mierne vzrástol aj dovoz elektromobilov s najazdenými kilometrami, no nenastal „boom“, na rozdiel od dovozu áut so spaľovacím motorom. Keďže väčšina daní na dovoz elektromobilov zo zahraničia absentuje už 5 rokov, „nulové“ preclenie vlastne neovplyvnilo dynamiku ich dovozu.
„ Počet žiadostí o kúpu a dodávku elektromobilov zo zahraničia o niečo stúpol, no nie z dôvodu „nulového“ colného odbavenia, ale skôr z dôvodu zvýšenia cien pohonných hmôt ,“ vysvetľuje riaditeľka spoločnosti WEST AUTO HUB Yulia . Rykovskej.
Malý nárast predaja nových áut s elektromotorom v polovici mája je výsledkom zvýšených cien pohonných hmôt a ich nedostatku. Po tom, čo Ukrajinci kúpili autá dostupné od predajcov, predajný vrchol prešiel a vrátil sa na bežnú úroveň.
Elektromobily tvorili v prvom polroku 2022 1,4 % z celkovej štruktúry predaja osobných áut na Ukrajine . To je o niečo viac ako v rovnakom období minulého roka, kedy bol tento ukazovateľ zafixovaný na úrovni 0,9 % .
Zaujímavosťou je, že v susednom Poľsku je tento podiel ešte menší: podľa poľského výskumného inštitútu automobilového trhu SAMAR je podiel áut s elektrickým motorom v štruktúre predaja v prvom polroku 2022 1 %. Za posledný rok sa toto číslo zdvojnásobilo z 0,5 %.
O masovom predaji ale nemôže byť ani reči: veď o „elektromobiloch“ sa viac hovorí, ako sa kupuje, je si istý Inštitútom pre výskum trhu s automobilmi. Identifikovali hlavné dôvody, ktoré Ukrajincom bránia v masovom prechode na elektromobily.
Paralelne so zdražovaním pohonných hmôt rástol aj záujem Ukrajincov o elektromobily, aktívne ich vyhľadávali na internete, hovorí Ostap Novycyj , analytik AUTO.RIA .
Tento záujem je však viac teoretický ako praktický. Ľuďom jednoducho chýbajú peniaze ,“ dodáva odborník.
Takže dôvod číslo 1: náklady. Podľa štatistík stojí viac ako 70 % áut kúpených Ukrajincami do 10 000 dolárov. Absolútna väčšina elektromobilov (80 %) je zároveň drahšia ako 10 000 dolárov. Zároveň 10 % trhu tvoria elektromobily v hodnote nad 50 000 USD a priemerná cena elektromobilu v prvej polovici roku 2022 bola podľa Automoto.ua 19 900 USD . Väčšina Ukrajincov teda jednoducho nemá možnosť kúpy aj ojazdeného elektromobilu.
Dôvod číslo 2: malý počet lacných elektromobilov na trhu. Niku takmer úplne zaberá Nissan Leaf, menej často Kangoo ZE a Fiat 500e. To znamená, že v najobľúbenejšom segmente lacných automobilov nie je dostatok ponuky a výberu .
Dôvod č. 3: nedokonalé technické vlastnosti lacných elektromobilov . Takéto autá vyžadujú dlhý čas nabíjania a majú obmedzený dojazd – vo väčšine prípadov do 100 kilometrov pred ďalším nabitím.
Dôvod č. 4. Vyčerpávajúci počet kupujúcich , ktorí majú svoje nabíjacie miesto. Keďže väčšina Ukrajincov nabíja elektromobily doma , sú to práve oni, ktorí si elektromobily kupujú vo väčšine. Počet takýchto ľudí je však v porovnaní s celkovým počtom motoristov zanedbateľný a značne obmedzený, čo tiež neprispieva k predaju.
Dôvod č.5. Postupné zdražovanie elektromobilov. V porovnaní so začiatkom roka sa cena zvýšila u všetkých obľúbených modelov elektromobilov. Nissan Leaf teda pôvodne stál v priemere 10 700 dolárov a v júni to už bolo 12 800. Renault Kangoo ZE zdražel zo 7 650 na 9 650 dolárov a Fiat 500 — z 10 500 na 13 700. Zdraželi aj autá Tesla , napr. cenovo dostupnejší Model 3 (38 900 – 40 000 USD) a Model S (36 075 – 37 000 USD).
Vo všeobecnosti sú odborníci z Inštitútu pre výskum automobilového trhu presvedčení, že hromadný prechod na elektrické autá, a to nielen na Ukrajine, je možný, ak sa skombinuje celý rad faktorov:
Dovtedy, berúc do úvahy realitu nasledujúcej dekády, je potrebné doplniť ukrajinský vozový park o akékoľvek autá, pretože úroveň vlastníctva áut je u nás v súčasnosti dvakrát nižšia ako v EÚ: máme 250 áut v porovnaní so 600+ v Európe.
Podľa materiálov: Inštitút pre výskum automobilového trhu .
Zdroj: Autogeek