logo
logo
logo
Hlavné menu
+
+
Váš prvý krok pred vstupom
na ukrajinský trh.
SK UA EN DE


 

 

 

 


<<  31/49 >>

Elektromobily: prečo sa o nich na Ukrajine viac hovorí ako kupuje. Štatistiky predaja

1.9.2022 08:24 | Autogeek

Elektromobily: prečo sa o nich viac hovorí ako kupuje.  Štatistiky predaja

Autá s elektromotorom sú čoraz populárnejšie. Záujem o ne počas zdražovania pohonných hmôt citeľne vzrástol, ale bolo to skôr teoretické ako praktické: Ukrajinci mali záujem, ale elektromobily hromadne nekupovali. Odborníci z Inštitútu pre výskum automobilového trhu analyzovali predajné štatistiky, opísali dynamiku a identifikovali 5 hlavných dôvodov, prečo Ukrajinci stále masovo nesedia za volanty elektromobilov.

Trh s elektromobilmi rastie, ale pomaly

Celkovo si Ukrajinci od januára do júna 2022 zakúpili  8 200  elektromobilov. To je o  29,6 % viac ako v rovnakom období minulého roka.

Viac ako  51 %  elektromobilov (4,3 tis.) bolo v prvom polroku zakúpených na domácom trhu, ďalších 3,3 tis. ( 39,5 % ) bolo privezených ojazdených zo zahraničia a len 754 áut s elektromotorom bolo kúpených nových ( 9,2 %  z celkovej sumy). To znamená, že  absolútna väčšina elektrických áut — viac ako 90 % — sa na Ukrajine kupuje ojazdené.

Trh s elektromobilmi sa aktivizoval začiatkom mája, keď sa zhoršila palivová kríza. Najviac rástol  domáci predaj : s vysokou pravdepodobnosťou väčšina Ukrajincov potrebovala auto „za pochodu“, preto hľadali medzi ponukami na trhu.

 

Elektromobily: prečo sa o nich viac hovorí ako kupuje.  Štatistiky predaja
Dynamika predaja elektromobilov v januári až júni 2022.
Oranžová - interné predaje, modrá - dovoz použitých, šedá - nový dovoz

V máji mierne vzrástol aj dovoz  elektromobilov s najazdenými kilometrami, no nenastal „boom“, na rozdiel od dovozu áut so spaľovacím motorom. Keďže väčšina daní na dovoz elektromobilov zo zahraničia absentuje už 5 rokov, „nulové“ preclenie vlastne neovplyvnilo dynamiku ich dovozu.

„ Počet žiadostí o kúpu a dodávku elektromobilov zo zahraničia o niečo stúpol, no nie z dôvodu „nulového“ colného odbavenia, ale skôr z dôvodu zvýšenia cien pohonných hmôt ,“ vysvetľuje riaditeľka spoločnosti  WEST AUTO HUB Yulia . Rykovskej.

Malý nárast predaja  nových  áut s elektromotorom v polovici mája je výsledkom zvýšených cien pohonných hmôt a ich nedostatku. Po tom, čo Ukrajinci kúpili autá dostupné od predajcov, predajný vrchol prešiel a vrátil sa na bežnú úroveň.

Čo bráni masovej elektrickej mobilizácii?

Elektromobily tvorili v prvom polroku 2022 1,4 % z celkovej štruktúry predaja osobných áut na Ukrajine  To je o niečo viac ako v rovnakom období minulého roka, kedy bol tento ukazovateľ zafixovaný na úrovni  0,9 % .

Zaujímavosťou je, že v susednom Poľsku je tento podiel ešte menší: podľa poľského výskumného inštitútu automobilového trhu SAMAR je podiel áut s elektrickým motorom v štruktúre predaja v prvom polroku 2022 1 %. Za posledný rok sa toto číslo zdvojnásobilo z 0,5 %.

O masovom predaji ale nemôže byť ani reči: veď o „elektromobiloch“ sa viac hovorí, ako sa kupuje, je si istý Inštitútom pre výskum trhu s automobilmi. Identifikovali  hlavné  dôvody, ktoré Ukrajincom bránia v masovom prechode na elektromobily.

Paralelne so zdražovaním pohonných hmôt rástol aj záujem Ukrajincov o elektromobily, aktívne ich vyhľadávali na internete, hovorí  Ostap Novycyj , analytik  AUTO.RIA .

Elektromobily: prečo sa o nich viac hovorí ako kupuje.  Štatistiky predaja
Rast záujmu o elektromobily v porovnaní s nárastom nákladov na pohonné hmoty na Ukrajine

Tento záujem je však viac teoretický ako praktický. Ľuďom jednoducho chýbajú peniaze ,“ dodáva odborník.

Takže  dôvod číslo 1: náklady.  Podľa  štatistík stojí viac ako 70 % áut kúpených Ukrajincami do 10 000 dolárov. Absolútna väčšina elektromobilov (80 %) je zároveň drahšia ako 10 000 dolárov. Zároveň 10 % trhu tvoria elektromobily v hodnote nad 50 000 USD a priemerná cena elektromobilu v prvej polovici roku 2022 bola podľa Automoto.ua  19 900 USD .  Väčšina Ukrajincov teda jednoducho nemá možnosť kúpy aj ojazdeného elektromobilu.

Elektromobily: prečo sa o nich viac hovorí ako kupuje.  Štatistiky predaja
Cenová štruktúra inzerátov na predaj elektromobilov na internete, január-jún 2022. Údaje: Automoto.ua

Dôvod číslo 2:  malý počet lacných elektromobilov  na trhu. Niku takmer úplne zaberá Nissan Leaf, menej často Kangoo ZE a Fiat 500e. To znamená,  že v najobľúbenejšom segmente lacných automobilov nie je dostatok ponuky a výberu .

Dôvod č. 3: nedokonalé technické vlastnosti lacných  elektromobilov . Takéto autá vyžadujú dlhý čas nabíjania a majú obmedzený dojazd – vo väčšine prípadov do 100 kilometrov pred ďalším nabitím.

Dôvod č. 4. Vyčerpávajúci počet kupujúcich  , ktorí majú svoje nabíjacie miesto. Keďže väčšina Ukrajincov nabíja elektromobily  doma , sú to práve oni, ktorí si elektromobily kupujú vo väčšine. Počet takýchto ľudí je však v porovnaní s celkovým počtom motoristov zanedbateľný a značne obmedzený, čo tiež neprispieva k predaju.

Dôvod č.5. Postupné zdražovanie elektromobilov. V porovnaní so začiatkom roka sa cena  zvýšila  u všetkých obľúbených modelov elektromobilov. Nissan Leaf teda   pôvodne stál v priemere 10 700 dolárov a v júni to už bolo 12  800. Renault Kangoo ZE zdražel zo 7 650 na 9 650 dolárov a Fiat 500  — z 10 500 na 13   700. Zdraželi aj  autá Tesla  , napr. cenovo dostupnejší  Model 3  (38 900 – 40 000 USD) a  Model S  (36 075 – 37 000 USD).

Elektromobily: prečo sa o nich viac hovorí ako kupuje.  Štatistiky predaja
Dynamika zmien priemernej ceny populárnych elektromobilov na Ukrajine. Údaje: Automoto.ua

Vo všeobecnosti sú odborníci z Inštitútu pre výskum automobilového trhu presvedčení, že  hromadný prechod na elektrické autá, a to nielen na Ukrajine, je možný, ak sa skombinuje celý rad faktorov:

  • ďalšie zvyšovanie cien pohonných hmôt;
  • rozvoj infraštruktúry nabíjacích staníc;
  • zníženie ceny elektromobilov a rozšírenie ich dojazdu na trhu;
  • zvýšenie kúpnej sily občanov a dostupnosť programov financovania;
  • zlepšenie technických vlastností automobilov poháňaných batériou, skrátenie doby nabíjania a zvýšenie kapacity batérie.

Dovtedy, berúc do úvahy realitu nasledujúcej dekády, je potrebné doplniť ukrajinský vozový park o akékoľvek autá, pretože úroveň vlastníctva áut je u nás v súčasnosti dvakrát nižšia ako v EÚ: máme 250 áut v porovnaní so 600+ v Európe.

Podľa materiálov: Inštitút pre výskum automobilového trhu .

Zdroj: Autogeek



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Diskusia k článku

Pridať príspevok

K tomuto článku ešte nie sú pridané žiadne príspevky
Pridať príspevok
Meno *:
Váš email: *
Text *:




 
<<  31/49 >>




ENPI
EU

Táto webová stránka vznikla s finančnou podporou Európskej únie

 





© Copyright 2013 www.ukrajina.sk | Tvorba web stránok od GRANDIOSOFT