logo
logo
logo
Hlavné menu
+
+
Váš prvý krok pred vstupom
na ukrajinský trh.
SK UA EN DE


 

 

 

 


<<  21/49 >>

Spätné nabíjanie: ktoré elektromobily sú schopné napájať dom pri výpadku prúdu – konkrétne modely

9.1.2023 19:53 | Autogeek

Spätné nabíjanie: ktoré elektromobily sú schopné napájať dom pri výpadku prúdu – konkrétne modely

Ruské raketové útoky na ukrajinské infraštruktúrne zariadenia otriasli energetickou bilanciou krajiny a Ukrajinci prvýkrát po desaťročiach zažili výpadky prúdu.

A čím častejšie sa začali vyskytovať výpadky elektriny, tým častejšie sa z ničoho nič začali objavovať elektroskeptici, ktorí si mädliac ruky opäť spievali svoju obľúbenú pieseň „Bez DVZ všetci zomrieme“.

Na všetky výčitky petrolheadov však majú aj v prípade výpadku prúdu ozajstní „Auto geekovia“ čím odpovedať. Elektromobily môžu prísť vhod aj počas výpadkov prúdu. A to všetko vďaka tomu, že niektoré z nich majú zabudované možnosti spätného napájania elektriny – to znamená, že môžu zdieľať energiu vstavanej batérie s externými spotrebičmi. Takéto powerbanky na kolesách.

Obojsmerné nabíjanie: V2G, V2L a V2H

Zvyčajne sa elektromobily nabíjajú jedným smerom – z nabíjacej stanice do auta. Ak sa ale bavíme o prípadoch, keď sa elektromobil delí o elektrinu s inými spotrebiteľmi, tak sa mení smer nabíjania – z auta na iné zariadenie, prípadne aj na skupinu zariadení. Preto sa schopnosť zdieľať náboj nazýva obojsmerné nabíjanie.

V elektrických vozidlách sa obojsmerné nabíjanie delí na tri typy: z auta do siete (V2G), z auta do zariadenia (V2L) a z auta do domu (V2H).

Vozidlo - sieť, VtoG alebo V2G

V2G (Vehicle to grid) zahŕňa využitie energie z vášho elektrického vozidla na stabilizáciu siete. Robí sa to pomocou „inteligentnej“ obojsmernej nabíjačky, ktorá je zvyčajne súčasťou VPP (virtuálnej elektrárne). V závislosti od definovaných parametrov bude váš predajca elektriny sledovať, kedy sa vaša batéria nabíja alebo vybíja.

Napríklad batéria vášho elektromobilu sa nabíja, keď je spotreba energie nízka; a vybíja sa, keď je dopyt vysoký.

Žiaľ, táto funkcia na Ukrajine nefunguje, pretože ju treba implementovať na úrovni energetických distribučných spoločností.

Vozidlo - dom, VtoH alebo V2H

V2H (Vehicle to home) zahŕňa využívanie energie z vášho elektrického vozidla na napájanie vášho domova alebo kancelárie. Funguje rovnako ako stacionárna domáca batéria (napríklad Tesla Powerwall 2), aby sa znížila spotreba elektrickej energie, okrem toho, že vaše auto musí byť pripojené k obojsmernému nabíjaciemu bodu.

Ušetríte peniaze vďaka „presúvaniu záťaže“; váš EV sa nabíja lacnou energiou mimo špičky (napríklad solárna energia) a vybíja sa v drahších špičkách.

V našom prípade to skôr nebude o hospodárnosti, ale o banálnom prežití. Pretože mať doma elektrinu už nie je také stabilné ako kedysi. A to všetko - cez rsna.

Vozidlo – na napájanie, VtoL alebo V2L

V2L (Vehicle to load) je najjednoduchšia aplikácia obojsmerného nabíjania. Nevyžaduje obojsmernú nabíjačku. Namiesto toho sa adaptér zasunie do nabíjacieho portu, vďaka čomu môže auto fungovať ako prenosná batéria so štandardným zdrojom napájania 120/240 V.

Túto funkciu je možné použiť pri cestovaní (zapnutie minichladničky, grilu) alebo v prípade výpadku prúdu, čím dočasne napája viacero zariadení.

Aké elektromobily dokážu dodávať elektrinu do domu

A tu je to najzaujímavejšie: aké elektromobily sú schopné deliť sa o energiu vstavanej batérie tak, aby sa auto dalo použiť ako generátor alebo powerbanka?

Spätné nabíjanie: ktoré elektromobily sú schopné napájať dom pri výpadku prúdu – konkrétne modely

 

Nissan Leaf (36 – 62 kWh) – pre toto elektrické vozidlo sú k dispozícii varianty V2G a V2H. Jedinou nevýhodou je, že na využitie týchto možností je doma potrebná špeciálna elektrocentrála, ktorá bude elektrinu rozvádzať a usmerňovať.

Mitsubishi Outlander PHEV (13,8 kWh) - áno, nie je to elektromobil, ale hybrid. To je však dokonca plus, pretože keď sa batéria vybije, auto si samo dokáže batériu dobiť. Hlavná vec je naplniť ho benzínom včas.

Spätné nabíjanie: ktoré elektromobily sú schopné napájať dom pri výpadku prúdu – konkrétne modely

Hyundai IONIQ 5 (54-77,4 kW*h) – má schopnosť výstupného napätia až 3 kW. To stačí na to, aby v zime doma fungovala chladnička, Wi-Fi router a pár vykurovacích čerpadiel. Zariadenia a miniaplikácie je tiež možné pripojiť priamo k nemu pomocou špeciálneho adaptéra. Mimochodom, tu je naša videorecenzia tohto elektromobilu

Kia EV6 (54-77,4 kWh) – vzhľadom na úzke prepojenie s naším predchádzajúcim elektromobilom v zozname môžeme s istotou povedať, že dokáže to isté.

Ford F-150 Lightning (98 – 130 kWh) – elektrický pickup od jednej z najstarších automobiliek má možnosti, ktoré sú súčasťou produktu automobilového giganta – v tomto elektrickom vozidle sú k dispozícii všetky tri typy obojsmerného nabíjania. Naozaj by som to chcel vidieť na Ukrajine, ale oficiálne dodávky sa v blízkej budúcnosti neočakávajú.

MG ZS EV (49-68 kW*h) – áno, elektromobil, ktorým sme jazdili z Kyjeva do Žitomyru a späť na jedno nabitie, bude mať v aktualizovanej verzii (2022) možnosť V2L.

 

V každom jednotlivom prípade je potrebné vidieť, koľko energie dokáže elektromobil distribuovať prostredníctvom svojho zabudovaného zariadenia na zdieľanie elektriny.

Perspektíva

Elektromobily ako Porsche Taycan a Volkswagen ID.4 zatiaľ takéto možnosti nemajú, no automobilky už oznámili, že aktualizované verzie týchto elektromobilov budú môcť zdieľať energiu svojich batérií. Vzhľadom na to, že obe značky patria do rovnakej automobilovej skupiny, stojí za to dúfať, že svoj sľub splnia.

Navyše, od budúceho roka sa takouto možnosťou budú môcť pochváliť aj mnohé čínske elektromobily, ktorých na ukrajinských cestách pribúda. Budeme o nich hovoriť v samostatnom článku. Mimochodom, prihláste sa na odber nášho kanála Telegram: https://t.me/autogeek

Ako dlho vydrží nabíjanie?

Ako dlho dokáže auto poháňať dom je otázka spotreby. Obrovskou výhodou takéhoto riešenia nahradenia konvenčných generátorov je, že na rozdiel od generátorov, kde sa palivo môže spaľovať márne, pretože nie je možné spotrebovať všetku vyrobenú elektrickú energiu, spotrebitelia odoberú z batérie autobatérie presne toľko energie, koľko potrebujú. elektrické auto. A cestou z batérie sa nič nestratí, nezatrasie ani nevyschne.

Koľko nabitia stačí, môžete rýchlo a ľahko vypočítať. Napríklad Nissan Leaf s plne nabitou 62 kWh batériou dokáže 31 hodín živiť spotrebiteľov, ktorí budú z elektromobilu čerpať 2 kW za hodinu. Čím hospodárnejšie spotrebúvate, tým dlhšie vám batéria vydrží – všetko je maximálne logické.

Záver

Zistili sme teda, že elektromobil môže byť užitočný aj pri výpadku prúdu. Mimochodom, veľa áut DVZ sa môže pochváliť takými možnosťami? Takže!

Zdroj: Autogeek



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Diskusia k článku

Pridať príspevok

K tomuto článku ešte nie sú pridané žiadne príspevky
Pridať príspevok
Meno *:
Váš email: *
Text *:




 
<<  21/49 >>




ENPI
EU

Táto webová stránka vznikla s finančnou podporou Európskej únie

 





© Copyright 2013 www.ukrajina.sk | Tvorba web stránok od GRANDIOSOFT