Ukrajinskí politici a úradníci už vyťahujú plány na zákaz štátnej registrácie vozidiel so spaľovacími motormi.
Používanie určitých kategórií vozidiel so spaľovacím motorom na Ukrajine môže byť obmedzené už v roku 2028 a do roku 2038 je možný úplný zákaz dovozu všetkých automobilov so spaľovacím motorom, nových aj ojazdených.
Vo svete je čoraz zreteľnejší trend smerujúci k zákazu predaja nových automobilov so spaľovacími motormi. Toto rozhodnutie už prijalo Nórsko, Dánsko, Veľká Británia, Singapur a mnoho ďalších krajín a dátumy zavedenia zákazov sa pohybujú v rozmedzí rokov 2025 - 2040.
Týmto príkladom sa chce riadiť aj Ukrajina. Teraz ministerstvo infraštruktúry a riaditeľstvo digitálnej infraštruktúry v doprave a tím na podporu reforiem, ktorí pracujú pod týmto ministerstvom, pripravujú návrh zákona, ktorý ustanovuje postupné zavedenie zákazu dovozu do krajiny a prvú registráciu rôznych kategórií. vozidiel vybavených spaľovacími motormi.
Podľa riaditeľstva digitálnej transformácie v doprave sa plánuje zakázať „dovoz na Ukrajinu a prvá štátna registrácia automobilov so spaľovacími motormi vrátane tých, ktoré sú vyrobené na Ukrajine“. Okrem toho existujú plány na zákaz dovozu nielen nových automobilov so spaľovacím motorom, ale aj ojazdených do krajiny.
Takže pre ojazdené autá s naftovými motormi je dátum 1. január 2028, pre nové autá s naftovými motormi a ojazdené autá s benzínovými motormi - 1. január 2033, pre nové autá s benzínovými motormi - 1. január 2038.
Je zaujímavé, že hybridy a plug-in hybridy nie sú nijak zvlášť identifikované. Podľa tejto koncepcie bude na Ukrajine do roku 2038 povolený predaj výlučne elektrických a vodíkových automobilov. Uvažuje sa tiež o možnosti zákazu autobusov so spaľovacími motormi.
Na prvý pohľad sa tieto odvážne iniciatívy javia ako predčasné a dokonca absurdné vzhľadom na to, že na Ukrajine je nákup a vlastníctvo elektromobilu stále záležitosťou nadšencov. K 1. marcu 2021 bolo v krajine len niečo málo cez 26 tisíc elektrických vozidiel.
Okrem toho je potrebné dosiahnuť úroveň rozvoja nabíjacej infraštruktúry. Aj keď Ukrajina predstihuje susedné európske krajiny, pokiaľ ide o počet verejných poplatkov za elektrickú energiu (k 1. marcu 2021 ich je viac ako 10-tisíc), zväčša sa jedná o „pomalé“ AC terminály, ktoré sa sústreďujú hlavne v mestách . Vysokorýchlostné DC nabíjanie je však iba 10% z celkového počtu staníc.
Je potrebné poznamenať, že oznámené termíny sú iba orientačné a samotné návrhy zákonov ani zďaleka nie sú finalizované a predložené parlamentu.
Zdroj: auto.24tv.ua