logo
logo
logo
Hlavné menu
+
+
Váš prvý krok pred vstupom
na ukrajinský trh.
SK UA EN DE


 

 

 

 


<<  4828/5158 >>

„Bezvízová doprava“ s Európou: čo Ukrajina získa

2.7.2022 10:57 | ukrinform

„Bezvízová doprava“ s Európou: čo Ukrajina získa

Motoroví dopravcovia čakajú na oficiálne zverejnenie dokumentu, na podobu ktorého sa čakalo minimálne jeden a pol dekády

Od 29. júna začal medzi Ukrajinou a EÚ fungovať takzvaný „dopravný bezvízový styk“: bola podpísaná Dohoda o nákladnej cestnej doprave, ktorá ruší potrebu získavania povolení na obojstrannú a tranzitnú prepravu cez európske územie ukrajinskými dopravcami . Dohoda zabezpečuje aj zjednodušenie uznávania dokladov vodiča: Ukrajina a Európska únia oslobodzujú držiteľov vodičských preukazov vydaných jednou zo strán od požiadavky mať medzinárodný vodičský preukaz. To je dôležité pre tých Ukrajincov, ktorí majú staré vodičské preukazy.

Dohoda však v súčasnosti funguje na dočasnom základe, ale po ukončení ratifikačných postupov sa stane trvalou. Ukrajinská strana dúfa, že sa tak stane čo najskôr.

V podmienkach logistických komplikácií spojených s vojnou bolo uzavretie Dohody dobrým doplnením už uzatvorených dohôd Ukrajiny o dočasnom zrušení povolení na kamiónovú dopravu s 12 krajinami EÚ (Rakúsko, Maďarsko, Taliansko, Lotyšsko, Estónsko). Bulharsko, Nemecko, Dánsko, Litva, Rumunsko, Grécko a Slovensko).

Permanentné „boje o kvóty na povolenia“ za sebou?

Okrem zjednodušenia cezhraničnej prepravy, ktorá okrem iného prispeje k zrýchleniu ukrajinského exportu do EÚ a tranzitu cez Európu, podpis Dohody prispieva k riešeniu bolestivého problému vydávania povolení motorovým dopravcom zo strany medzinárodných partnerov, hovoria odborníci. Nuž, Európania veľmi neochotne udeľovali takéto povolenia, znižovali kvóty, chránili záujmy svojich dopravcov, ktorí sa bezdôvodne obávajú konkurencie pracovitých a nenáročných ukrajinských kamionistov. A stále viac a viac problémov s povoleniami. Žiaľ, nejeden oštep bol zlomený v sporoch o obmedzeniach povolení vo vzťahoch s naším najvernejším susedom — Poľskom — po tom, čo Varšava v roku 2018 znížila počet povolení pre ukrajinských dopravcov o 20 % (z 200 na 160 tisíc). Odvtedy musel Kyjev pri neustálych rokovaniach doslova „odhryznúť“ každú ďalšiu kvótu. Podobné problémy sa vyskytli aj vo vzťahoch s niektorými ďalšími susedmi. To nielen znemožnilo domácim prepravcom zarábať na európskej preprave, ale obmedzilo aj ukrajinský export predovšetkým do krajín západnej Európy. To znamená, že problém potreboval komplexné riešenie.

A vojna urýchlila rokovania o uzavretí Dohody, ktoré sa začali vlani na jeseň. „Európski kolegovia, ktorí pochopili zložitú logistickú situáciu na Ukrajine, spôsobenú blokádou námorných prístavov a poškodením dopravnej infraštruktúry, sa synchrónne posunuli smerom k nám a výrazne urýchlili koordinačný proces. Naďalej budeme pracovať na čo najrýchlejšej integrácii dopravy v EÚ. Potravinová kríza, ktorá sa teraz odohráva, je jasným dôkazom toho, že takáto integrácia je v záujme nielen Ukrajiny, ale aj celého svetového spoločenstva,“ zdôraznil minister infraštruktúry Ukrajiny v komentári k podpisu dokumentu. Oleksandr Kubrakov .

 

O praktických výhodách podpisu dokumentu

Ministerstvo infraštruktúry bolo pripomenuté, že v podmienkach totálnej vojny a blokády ukrajinských prístavov sa objem vývozu cestnou dopravou a v dôsledku toho aj potreba povolení na medzinárodnú prepravu v niektorých smeroch niekoľkonásobne zvýšili. Teraz sa takéto povolenia nevyžadujú. Čo na jednej strane pomôže ušetriť čas, ktorý nebude potrebné venovať byrokratickým úkonom, a na druhej strane znemožní nemotivované zastavovanie ukrajinských kamiónov na hraniciach alebo na európskych diaľniciach. Ide aj o šetrenie peňazí. Niektoré krajiny (najmä Maďarsko) totiž požadovali poplatok za vydanie povolenia.

„Dohoda o cestnej nákladnej doprave plus rozhodnutie EÚ zrušiť clá a tarify na ukrajinský tovar prinesú nášmu biznisu úspory v desiatkach miliónov dolárov, a čo je najdôležitejšie, otvárajú neuveriteľné možnosti pre ukrajinské produkty na európskych trhoch,“ povedal premiér. Denys Shmyhal verí .

Denis Šmyhal
Denis Šmyhal

Námestník ministra infraštruktúry Mustafa Nayem predpovedá, že v blízkej budúcnosti vzrastie objem nákladnej dopravy 5-7 krát v porovnaní s predvojnovým obdobím. A to sú dodatočné menové príjmy pre vojnou zničenú ekonomiku Ukrajiny.

„Stali sme sa plnohodnotným členom transportnej rodiny Európskej únie. Teraz sú naši kamionisti rovní všetkým svojim kolegom z EÚ. Každoročné sťažnosti na nedostatok medzinárodných povolení zostanú navždy v histórii. A ďalšie malé, ale dôležité víťazstvo, o ktorom sme ešte nehovorili,“ verí Nayem .                                     

Viceprezident Asociácie medzinárodných automobilových dopravcov Ukrajiny (ASMAP) Petro Hlavatsky v komentári pre Ukrinform pripomenul, že naša krajina sa chystala tento dokument podpísať minimálne 10-15 rokov, najmä po roku 2016, podpisom asociačnej dohody s EÚ. To, že sme túto zákazku napokon dostali, považuje odborník za obrovský prelom.

„Vo všeobecnosti je to podľa mňa (a to som v medzinárodnej preprave viac ako 30 rokov) asi najdôležitejšia dohoda pre medzinárodných cestných dopravcov. Umožňuje obojstrannú a tranzitnú prepravu cez územie 27 krajín EÚ bez získania špeciálnych povolení. V absolútnych číslach je obraz nasledovný: ak je napríklad celá kvóta povolení, ktoré si Ukrajina vymieňa so 44 krajinami približne 800 000, tak 72 % z nich (515 000 povolení) patrí krajinám EÚ. Netvrdím, že ide o finančnú úsporu pre dopravcov (cca 25 miliónov hrivien), ktorí teraz nemusia platiť za povolenia. Hlavná je možnosť voľnejšieho prístupu na trhy EÚ,“ vysvetlil Hlavatskyi.

Petrom Hlavatským
Petrom Hlavatským

Pripomenul, aké náročné boli rokovania o zrušení kvót. Problém nedostatku povolení z množstva krajín počnúc Poľskom, Rumunskom a Maďarskom sa stal skutočným „podobenstvom v jazykoch“, na jeho riešení sa v poslednom čase podieľali najvyššie poschodia ukrajinskej vlády – až po premiéra a prezident. Ale preraziť túto skalu bolo veľmi ťažké. Pretože európske krajiny aktívne bránili svoj trh, svojich dopravcov.

„Ukrajinskí dopravcovia sú odteraz neobmedzení v počte ciest na území EÚ. Jediné, v súčasnosti, pred oficiálnym zverejnením textu Dohody, nie je jasné, na aké druhy prepravy sa vzťahuje (existujú aj tripartitné a špeciálne prepravy). Alebo napríklad taká nuansa: V dohode sa nehovorí o ekologickosti motorových vozidiel, ktorých sa dohody týkajú. A to je dôležité vzhľadom na skutočnosť, že v poslednej dobe sa u nás lety do Európy uskutočňovali vozidlami kategórie pod „Euro 4“. Preto sú potrebné objasnenia od európskych partnerov. Preto sme sa obrátili na ministerstvo infraštruktúry so žiadosťou o upresnenie, ako bude dohoda fungovať v praxi, aby sme dopravcom poskytli konkrétne pokyny k jej implementácii,“ povedal Hlavatskyi .

Spresnil, že ministerstvo infraštruktúry prisľúbilo poskytnúť vysvetlenie v najbližších dňoch alebo dvoch. Preto podľa zástupcu AsMAP Ukrajiny, hoci de iure dohoda nadobudla platnosť, de facto potrvá ešte dva-tri dni, kým nadobudne platnosť: „Okrem toho, že dokument ešte nie je úplne formalizovaný, Mám pochybnosti, že napríklad všetky príslušné orgány 27 európskych štátov boli informované o tom, že Dohoda už funguje a že ukrajinskí dopravcovia môžu vykonávať prepravu bez povolení. Ministerstvo infraštruktúry prisľúbilo, že bude koordinovať všetky záležitosti s predstaviteľmi krajín EÚ, aby oficiálne potvrdili svoju pripravenosť umožniť našim dopravcom prejazd v súlade s dohodami.“   

O vyhliadkach a nových očakávaných dohodách

Odborníci nepredpokladajú žiadne konkrétne problémy s ratifikáciou dohody členskými štátmi EÚ. Každý predsa chápe, čo to znamená pre našu krajinu a pre potravinovú bezpečnosť vo svete. Prognózy ohľadom vyhliadok predĺženia dokumentu v júni budúceho roka (v súčasnosti sa predpokladá platnosť zmluvy o rok s možnosťou predĺženia) sú opatrnejšie. Hrozí, že po skončení vojny a odblokovaní ukrajinských prístavov niektoré doterajšie argumenty v prospech „bezvízovej dopravy“ stratia na aktuálnosti a časť Európanov bude chcieť opäť obmedziť konkurenciu, ktorú Ukrajinci majú pre svojich dopravcov. Zdá sa však, že takáto pravdepodobnosť je minimálna. Dúfajme teda, že „bezvízová doprava“ s Európou bude navždy.

Ministerstvo infraštruktúry tiež vysoko oceňuje možnosť uzavretia podobných dohôd s ďalšími medzinárodnými partnermi — Tureckom, Kazachstanom, Azerbajdžanom, s ktorými prebiehajú rokovania, ako aj s Moldavskom, ktoré zároveň získalo „bezvízový styk“ s Európou. čas ako Ukrajina.

Podľa Petra Hlavatského potrebuje Ukrajina okrem štátov EÚ v prvom rade uzavrieť dohodu o „bezvízovej doprave“ s Tureckom, s ktorým je objem cestnej dopravy dosť významný. „Už sú o tom predbežné dohody. A nepovolený systém tranzitu a obojsmernej dopravy sa už dostáva na úroveň ratifikácie. Potom - hlavne vzdialené trhy - Kazachstan, Arménsko, Gruzínsko, Azerbajdžan, Tadžikistan, Kirgizsko, Turkménsko. Aj keď tam máme malé kvóty povolení, objemy prepráv sú dosť značné. Len kvôli veľkej vzdialenosti sa nerobí toľko výletov. Ale vzhľadom na budúcnosť je dôležité aj to, aby Ukrajina mala s týmito štátmi nelicencovaný režim cestnej dopravy“, – je presvedčený podpredseda AsMAP.

Pri tejto príležitosti pripomenul, že už niekoľko rokov platí dohoda o nepovolenom prepravnom systéme s Veľkou Britániou a ratifikované sú aj zodpovedajúce dohody so Švajčiarskom.

„Samozrejme, ideálne by bolo mať systém cestnej dopravy bez povolenia so všetkými krajinami. A podpísanie zmluvy s takým vplyvným hráčom, akým je Európska únia, je dôležitým krokom v tomto smere,“ uzavrel Petro Hlavatský .

Vladyslav Obukh , Kyjev



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Diskusia k článku

Pridať príspevok

K tomuto článku ešte nie sú pridané žiadne príspevky
Pridať príspevok
Meno *:
Váš email: *
Text *:




 
<<  4828/5158 >>


ENPI
EU

Táto webová stránka vznikla s finančnou podporou Európskej únie

 





© Copyright 2013 www.ukrajina.sk | Tvorba web stránok od GRANDIOSOFT