Dohoda podpísaná v Istanbule, podľa ktorej sa bude z ukrajinských prístavov vyvážať obilie a iné potraviny, bude platiť 120 dní.
Ako informovala agentúra Ukrinform, na Facebooku to oznámil minister infraštruktúry Ukrajiny Oleksandr Kubrakov .
„Dokument bude platný 120 dní odo dňa podpisu a možno ho predĺžiť o rovnakú dobu, ak niektorá zo strán neoznámi úmysel ukončiť jeho platnosť,“ napísal minister.
Zdôraznil, že činnosť a kontrola v ukrajinských prístavoch Odesa, Čornomorsk a Pivdennyj bude vykonávaná v kompetencii a zodpovednosti Ukrajiny. To znamená, že kontrola nad ukrajinskými prístavmi zostáva výlučne na ukrajinskej strane.
"Pohyb žiadnych iných lodí, okrem tých, ktoré majú zabezpečovať vývoz obilia a s ním súvisiacich potravinárskych výrobkov, sa nepredpokladá," uviedol Kubrakov.
„Podpísanie takéhoto dokumentu za ukrajinských podmienok bolo nepochybne možné len vďaka Ozbrojeným silám Ukrajiny, ktorých úspechy umožnili brániť kľúčové podmienky pre Ukrajinu, a to ponechať plnú kontrolu nad teritoriálnymi vodami Severu. Západná oblasť Čierneho mora. V prvom rade je to veľká podpora pre ukrajinskú ekonomiku, “ zdôraznil.
Kubrakov tiež dodal , že podľa odborníkov možnosť exportu ukrajinského obilia zníži svetové ceny potravín, čo spomalí „zotrvačník“ inflácie, ktorá sa stala problémom celého sveta.
Podľa dohôd sa všetky činnosti v ukrajinských výsostných vodách budú vykonávať pod právomocou a zodpovednosťou Ukrajiny.
Dohoda stanovuje, že v Istanbule bude zriadené Spoločné koordinačné centrum (JCC) pod záštitou OSN za účasti predstaviteľov Ukrajiny, Turecka, OSN a Ruska, ktoré sa bude zaoberať všeobecným dohľadom a koordináciou implementácie tzv. dohody; registrácia plavidiel smerujúcich do neblokovaných ukrajinských prístavov; schvaľovanie tranzitných poriadkov a lodí vstupujúcich do prístavov.
Okrem toho sa za účasti všetkých strán vytvárajú špeciálne inšpekčné tímy, ktoré budú kontrolovať plavidlá na prítomnosť nepovoleného nákladu a personálu na palube. Takéto skupiny budú pracovať v prístavoch v oblasti Tureckého prielivu (Bosporský prieliv), ktorý predtým určí turecká strana.
Ministerstvo infraštruktúry zdôrazňuje, že vďaka dohode bude Ukrajina schopná promptne vyviezť približne 20 miliónov ton obilia, ktoré je v skladoch, vytvorí priestor pre novú úrodu a tiež priláka do ekonomiky ďalšie príjmy v cudzej mene.
Okrem toho viac ako 400 miliónov sociálne a ekonomicky zraniteľných ľudí v Afrike a Ázii dostane jedlo, bez ktorého by boli na pokraji hladu. Uvoľnenie ukrajinského obilia môže tiež znížiť svetové ceny potravín.
Dnes, kvôli blokáde námorných prístavov, ktoré pred totálnou inváziou tvorili približne 80 % exportu poľnohospodárskych produktov Ukrajiny, sa potraviny vyvážajú výlučne cez dunajské prístavy, železničné a cestné kontrolné stanovištia na západných hraniciach. Ich kapacity však nestačia na rýchle nahradenie zablokovaných námorných prístavov. Najmä dostupné možnosti umožnili vyviezť približne 2,5 milióna ton obilia na mesačnú potrebu 8 miliónov ton v júni.
Problém komplikuje aj nedostatočný počet infraštruktúrnych zariadení na skladovanie potravín a systematické útoky Ruska na existujúce sklady. V tomto smere majú farmári obmedzené možnosti uskladnenia novej úrody, a preto potrebujú zo skladov vyviezť približne 20 miliónov ton minuloročného obilia.
Ako informoval Ukrinform, 22. júla bola v Istanbule podpísaná dohoda po výsledkoch štvorstranného stretnutia medzi Ukrajinou, Tureckom, OSN a Ruskom , podľa ktorého sa obilie a iné potraviny budú vyvážať z ukrajinských prístavov.
Boli podpísané dve zrkadlové dohody v tripartitnom formáte. Podpis z Ukrajiny podpísal minister infraštruktúry Oleksandr Kubrakov, z OSN generálny tajomník organizácie Antonio Guterres, z Turecka minister obrany Hulusi Akar.
Dohodu v rovnakom formáte podpísal v mene Ruska ruský minister obrany Sergej Šojgu.
Foto: Ministerstvo infraštruktúry