logo
logo
logo
Hlavné menu
+
+
Váš prvý krok pred vstupom
na ukrajinský trh.
SK UA EN DE


 

 

 

 


<<  4660/5119 >>

Ako ukrajinské autobusy LAZ prepravovali astronautov na miesto štartu rakiet

12.4.2021 07:52 | auto.24.ua

 

"Kozmické" LAZy: od Gagarina po súčasnosť

Ku dňu kozmonautiky si nemôžeme nespomenúť na príspevok Ukrajiny k prieskumu vesmíru. Auto 24 ale tentokrát nebude hovoriť o raketách, ale o autobusoch LAZ, ktoré sa tiež stali súčasťou svetových dejín.

Kozmické lode sú na let sprevádzané zvláštnym spôsobom, berúc do úvahy veľa tradícií a povier. A vesmírne oblečenie je také, že si nemôžete sadnúť do každého auta. Preto bol v roku 1961 pre Jurija Gagarina pripravený veľký autobus a značka Ľvov nebola vybraná náhodou - vtedy boli autobusy LAZ najmodernejšie po technickej aj dizajnovej stránke. Model autobusu LAZ-695B ale musel byť mierne upravený.

 

LAZ-695B (preprava astronautov v rokoch 1961-1968)

Bolo naplánované, že v LAZe upravia autobus na salón. Niektoré sedadlá boli odstránené, do voľného priestoru vpravo boli nainštalované dve vysoké mäkké kreslá so stolíkom uprostred. Boli to miesta pre kozmonauta č. 1 a jeho zálohu, ktorý zostal nablízku, kým sa „prvý“ nedostal do výťahu, ktorý kozmonauta vyzdvihol do kabíny kozmickej lode. Na ľavej strane sú tiež kreslá pre niekoľko sprevádzajúcich osôb a tiež stolíky. Na palube boli nainštalované filmové kamery a rádiostanica.

Zrenovovaný LAZ-695B - hovoria, že ide o ten istý "Gagarinský"

Prijali sa opatrenia na dosiahnutie klimatickej pohody. Na strechu pridali ventilátory, pretože v lete bolo dokonca aj v kazašskom podnebí, kozmonautom oblečeným v skafandroch veľmi horúco. Systém vetrania skafandru bolo možné navyše pripojiť k zásuvkám, ktoré boli umiestnené v blízkosti kresiel astronautov. Na oknách pribudli zaťahovacie závesy - a to nielen ako ochrana pred slnkom, ale aj ochrana pred zvedavými očami.

Interiér prvého vesmírneho autobusu LAZ-695B

LAZ-695E (1968 - 1971)

Prvý "kozmický" LAZ slúžil sedem rokov a pravdepodobne by ďalej pracoval na čestnej pozícii, ale od roku 1968 prešla sovietska kozmonautika na trojmiestnu kozmickú loď Sojuz a v starej verzii už nebolo miesto pre šesť kozmonautov (so zálohou). Preto si Kozmonautské výcvikové stredisko objednalo vtedajší najmodernejší model LAZ-695EJe zaujímavé, že v porovnaní s obvyklou verziou prešiel interiér minimálnymi úpravami - sedadlá boli nahradené pohodlnejšími kreslami s látkovým čalúnením. Pravdou je, že v kozmických lodiach tejto série spočiatku kozmonauti štartovali bez skafandrov, takže na pripojenie ich systémov a ventilácie neboli potrebné žiadne ďalšie zariadenia.

                   Posádka kozmickej lode Sojuz-13 kráča od svojho LAZ-695M k rakete, rok 1973

LAZ-695M (1971 - 1974)

O tri roky neskôr sa autobusová flotila kozmonautov obnovila. V Ľvove boli pre nich vyrobené dva úplne nové LAZ, typového označenia 695MJeden viezol hlavnú posádku, druhý - zálohu. Rozdiely boli minimálne, z vonkajšej strany - diaľkový svetlomet na streche, zapožičaný z diaľkového modelu 695H.

 

V kabíne LAZ-699P. Posádka smeruje k rakete na Bajkonure

LAZ-699P (1974 - 2008)

Tento model viezol kozmonautov na štart niekoľko rokov, už v roku 1974 sa objavila špeciálna úprava ľvovského autobusu pod označením LAZ-699P, postavená na základe dlhej medzimestskej (hovorili aj - turistickej) - 669Н „Ukrajina“Nový model pre astronautov sa veľmi líšil od všetkých predchádzajúcich, pretože jeho salón teraz pozostával z troch samostatných oddelení. Okná boli dvojité a súčasťou ventilačného systému bola klimatizácia. Takéto požiadavky sa vysvetľovali prechodom domácej kozmonautiky na dlhé mesiace letov, a preto museli byť posádky pred štartom obzvlášť starostlivo chránené pred suchozemskými vírusmi a baktériami.

Posádka s volacím znakom „Dnepr“: S. Savickaja, L. Popov (veliteľ), A. Serebrov pred autobusom LAZ-699P, 1982

Prvé oddelenie kabíny LAZ-699P bolo obsadené vodičom a zodpovednou sprevádzajúcou osobou. Hneď za ním bolo druhé - hlavné - oddelenie, v ktorom boli tri kreslá pre astronautov a tri kreslá pre lekárov, ktorí sledovali životné funkcie členov posádky. Pretože títo cestovali v skafandroch, bolo na palubu namontované vybavenie na pripojenie ich ventilačného systému. Kreslá astronautov boli inštalované na pravoboku a mohli sa otáčať.

Jedna z povier astronautov: pol kilometra pred raketou musí posádka močiť na koleso autobusu. Tradícia bola prevzatá od letcov, ktorí to isté robili s kolesom lietadla, ale raketa nemala podvozok ...

 

Bližšie k zadnej časti bolo ďalšie oddelenie s deviatimi sedadlami pre sprevádzajúce osoby, ktoré nemali právo kontaktovať cestujúcich v hlavnom „karanténnom“ oddelení. K dispozícii mali tiež WC, bar, chladničku a šatníkovú skriňu.

Medzi dvoma zadnými sedanmi bol vytvorený malý vestibul - dvere, neobvykle umiestnené v strede vozidla, ktoré odlišujú model 699P od tisícov iných LAZ. V prechodovej komore sa nachádzalo zariadenie na elimináciu prachu, ktorý prinášali cestujúci z ulice.

Najchladnejší kozmonaut svojej doby V. Džanibekov so svojou posádkou pred štartom blízko LAZ-699P, 1984

 

Tento „vesmírny“ autobus bol bohato doplnený ďalším vybavením, od audiosystémov po televízne obrazovky. Je zaujímavé, že kvôli zlepšeniu kvality snímania v kabíne (obraz by mohol byť potrebný pre televíznych novinárov) bolo na strop nad sedadlami astronautov namontované špeciálne osvetlenie.
Autobus bol tiež mierne technicky upravený: motor mal tienený systém zapaľovania, ktorý tlmí rádiové rušenie, a pruženie bolo pneumatické s nastavením výšky podlahy.

LAZ-5255 (1991 - 2015)

Keď vo Ľvove v polovici 80. rokov vytvorili projekt nového autobusu LAZ-5255 „Karpaty“, samozrejme, že kozmonautské výcvikové stredisko chcelo preniesť vesmírnych prieskumníkov na tomto ultramodernom stroji. A hoci sériová výroba „Karpaty“ nikdy nebola zahájená z mnohých dôvodov, dva prototipy boli vyrobené špeciálne pre Bajkonur v spolupráci so Všezväzovým inšitútom autobusovej výroby (Ľvov). Model 5255 mal nezávislé vzduchové odpruženie kolies a naftový motor KamAZ a špecifická „vesmírna“ výbava tentokrát nebola taká komplikovaná ako u predchodcu.

Autobusy na prepravu astronautov LAZ-5255 (prvé dva) a LAZ-699P už ako pomocné, 2002

Celý autobus sa teraz považoval za „sterilný“, to znamená, že sprievod druhého rádu cestoval samostatným autobusom. Preto salón „Karpaty“ bol od vchodových dverí oddelený sklenenými priečkami. Pre celý veľký „kočiar“ zostalo iba dvanásť sedadiel pre cestujúcich, šesť na každej strane. Systém vnútornej ventilácie oblekov bol na svojom obvyklom mieste, rovnako ako rádiová komunikácia a výkonná klimatizácia. Na svetlomodrej „metalíze“ po stranách autobusov boli napísané názvy dvoch miest, ktoré sú ikonické pre prieskumníkov vesmíru: „Zvezdnij / Звездный“ a „Bajkonur / Байконур“. Prvý autobus odviezol na štart hlavnú posádku, druhý - zálohu.

Zostáva dodať, že LAZ pracovali v Bajkonure do roku 2015. Navyše hovoríme nielen o hlavných autobusoch na prepravu astronautov, ale aj o takzvaných pomocných autobusoch, ktoré tiež jazdia v kolóne na štartovaciu plochu. To je ono - sila predsudkov pilota a vesmírnych tradícií. A samotné Ľvovské autobusy boli vždy hodné takejto misie.

Zdroj: auto.24tv.ua



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Diskusia k článku

Pridať príspevok

K tomuto článku ešte nie sú pridané žiadne príspevky
Pridať príspevok
Meno *:
Váš email: *
Text *:




 
<<  4660/5119 >>


ENPI
EU

Táto webová stránka vznikla s finančnou podporou Európskej únie

 





© Copyright 2013 www.ukrajina.sk | Tvorba web stránok od GRANDIOSOFT