logo
logo
logo
Hlavné menu
+
+
Váš prvý krok pred vstupom
na ukrajinský trh.
SK UA EN DE


 

 

 

 


<<  4514/5197 >>

Architektonická rada: o Irpine v blízkej budúcnosti

17.5.2022 17:01 | ukrinform

Architektonická rada: o Irpine v blízkej budúcnosti

Architekti z celej Ukrajiny pomôžu pri prestavbe dlho trpiaceho a hrdinského mesta Irpin a o svoje plány sa podelili s Ukrinform

Nedávno starosta Irpeň Oleksandr Markushin zverejnil na svojej facebookovej stránke video o tom, ako Irpeň vyzerá po oslobodení od rasistov. Po meste lieta dronová kamera a vidíme vyhorené obhorené steny, zrútené strechy a úplne zničené obytné štvrte (pozri nižšie).

„Hrdinské mesto Irpin je jednou z tých osád v regióne Kyjeva, ktoré najviac utrpeli v dôsledku ruského ostreľovania bytového sektora a civilnej infraštruktúry,“ napísal Alexander Markushin. - Počas mesiaca krutých bojov bolo poškodených 70% mesta. 8651 mestských objektov je poškodených povrchovo, 2738 objektov je čiastočne zničených, 885 objektov je úplne zničených ».

Toto video nie je len pripomienkou toho, čo na našej zemi urobili neľudia. V Irpene starostlivo počítajú straty, pretože už začali s obnovou mesta.

Nedávno sem zavítalo 120 architektov z celej Ukrajiny. Tak mnohí zareagovali na výzvu miestnych úradov, aby pomohli mestu vstať z ruín. Vo všeobecnosti ide pravdepodobne o bezprecedentný prípad - taký počet špecialistov sa súčasne postará o malé mesto s rozlohou iba 110,8 km2!

Aký by teda mal byť Irpin? A čo sa robí práve teraz, aby sa ľudia, ktorí prišli o domov a obraz vlastnej budúcnosti, mohli čo najskôr vrátiť do normálneho života?

 

Irpeň z hľadiska architektúry bude harmonickejší

Mykhaila Sapona , hlavného architekta Irpeňu od roku 2017, sme sa opýtali, ako mesto vyzerá teraz, aké naliehavé a sľubné úlohy treba vyriešiť, aby sa mesto obnovilo . Mimochodom, v posledných rokoch mesto otvorilo mnoho rôznych infraštruktúrnych zariadení, vytvorilo alebo zrekonštruovalo niekoľko krásnych parkov, otvorilo nábrežie rieky Irpin.

- Parky, ako aj nábrežie ostreľovaním veľmi neutrpeli a pomaly ožívajú, pretože mesto je už odmínované asi na 80-85 percent, - hovorí hlavný architekt. - Ale lesy a polia pri Irpene sú stále nebezpečné.

Pred vojnou sa mestu podarilo úplne nahradiť „sovietske“ liatinové vodovodné a drenážne potrubia za plastové a polypropylénové, pokračuje Michail Sapon. Pozitívom je, že tieto siete nie sú poškodené: polypropylén je oveľa odolnejší voči vibráciám spôsobeným výbuchmi ako liatinové rúry. Rasisti však zničili mestskú vodáreň v druhom poschodí, ktorá zásobovala pitnou vodou 70 percent obyvateľov. Ale vďaka mestskej správe Kyjeva teraz voda v Irpine preteká cez Kyivvodokanal.

A kto prišiel s nápadom pozvať do mesta až 120 architektov? - pýtame sa pána Mykhaila.

Ako sa ukázalo, tak sa aj stalo. Dalo by sa povedať spontánne. Miestne úrady sa rozhodli prilákať na obnovu mesta čo najviac odborníkov – architektov, inžinierov, vizualizátorov – rozoslali pozvánky všetkým projektovým organizáciám, ktoré o tom vedeli. S návrhom stretnúť sa v meste Irpeň, posúdiť rozsah ničenia a prediskutovať, ako to všetko znovu postaviť. Odpovedalo 120 špecialistov – z Kyjeva, Ľvova, Černovice, Záporožia, dokonca aj z Nemecka.

Hlavný architekt Irpena Mykhailo Sapona
Hlavný architekt Irpena Mykhailo Sapona

- Prácu sme rozdelili do viacerých oblastí, - pokračuje hlavný architekt. - Jedna z nich súvisí s perspektívnym rozvojom mesta, jeho budúcej infraštruktúry, ciest, vzdelávacích inštitúcií a pod.

A je tu niečo, čo treba v prvom rade spustiť – kliniky, škôlky, školy – aby ľudia už začali obnovovať život, hovorí Michael Sapon. Je jasné, že mnohé záležitosti si vyžadujú nielen architektov, ale aj kompetentných inžinierov, ktorí sú aj v meste.

V Irpene bolo poškodených alebo zničených 3 613 domov alebo takmer polovica všetkých mestských budov. Sú obytné oblasti, ktoré utrpeli najviac. Napríklad oblasť pri Gostomel Highway, 10th Line a Severinivska Street, kde vyhoreli celé štvrte, je blízko vojenskej nemocnice Irpin. A tu bude potrebná pomoc architektov.

- Niekoľko skupín odborníkov sa dohodli na príprave predprojektových návrhov na výstavbu nového bývania tam, - hovorí pán Michael. - Vo všeobecnosti si každá skupina špecialistov už vybrala objekty, našou úlohou je poskytnúť im všetku potrebnú dokumentáciu. A potom vyberieme projekty, ktoré sa najviac páčia – občanom aj odborníkom.

To znamená, že niekde nehovoríme o obnove zničeného bývania, ale o vytvorení iných, modernejších obytných štvrtí - vybavených infraštruktúrou, plánovanou zeleňou, parkovacími miestami a pod.

Architektúra mesta vo všeobecnosti sa musí zmeniť a stať sa harmonickejšou. V centre mesta by napríklad nemali stáť viacposchodové budovy, plánuje sa presťahovanie na okraj Irpeňu. Majú sa objaviť objekty, ktoré sa stanú skutočnou ozdobou mesta. Medzi nimi - obnovený Dom kultúry, ktorý by mal mať historickú životnosť, zachovanú autentickosť.

Irpeň pred vojnou: jedna z obytných štvrtí
Irpeň pred vojnou: jedna z obytných štvrtí

- Jednou z naliehavých úloh je vybudovanie dvoch nových škôl, ktorých projekty boli pripravené už pred vojnou. Hľadáme spôsob, ako ich výstavbu zafinancovať už teraz – z rozpočtu to nezoberieme, lebo mesto treba obnoviť. Dúfame, že sesterské mestá pomôžu, - vysvetľuje Mykhailo Sapon.

A je veľmi dôležité všetko prestavať, aby sa nezachoval duch nepriateľa, je potrebné zaručiť uchovanie spomienky na tieto tragické a hrdinské týždne, ktoré Irpin a jeho obyvatelia na jar 2022 zažili. V blízkosti zničeného mosta cez rieku Irpin sa plánuje postaviť pamätný komplex. Hlavný architekt verí, že sa tam musí niečo zachovať - ​​zhorený nepriateľský tank, vypálené autá, zrútené konštrukcie - z čias, keď tam boli krvavé bitky a Irpinčania spolu s deťmi unikli z tohto mosta pred guľkami a črepinami.

Je však zrejmé, že jeden takýto objekt v Irpine nebude. Napríklad pamätník je pravdepodobne pri Vojenskej nemocnici, kde Irpin takmer splýva s ďalším mestom Hero, Gostomel, a kde boli obzvlášť kruté boje.  

Požiadali sme Mykhaila Sapona, aby sa podelil o kontakty na tých architektov, ktorí prišli do mesta. Chceli sme zistiť: ako vidia Irpina v budúcnosti? To, čo videli pred týždňom a pol, ich zrejme nenechalo ľahostajnými...

 

Julia Seredenko , organizácia projektu Archimatics, Kyjev:

"Jednokolejka by mala spojiť Irpin, Bucha a Gostomel a uvoľniť dopravnú sieť týchto miest"

- S Irpenom sa budeme zaoberať jednotným tímom špecialistov všetkých potrebných profilov, architektov, inžinierov a dizajnérov na čele so spoluzakladateľom Alexandrom Popovom, - začína pani Júlia. - Popoludnie sme strávili v Irpene, ukázali nám miesta, kde by mali byť nové budovy namiesto zničenej. Veľmi nás to zaujíma, pretože v urbanizme máme bohaté skúsenosti a máme sa o čo podeliť.

Zdá sa, že zdieľať ich je naozaj niečo. Na účet "Archimatika" - v Kyjeve sú zaujímavé objekty - obytný komplex Comfort Town, nákupné centrum "Respublika Park" ...

- To, čo urobili Rusi v meste, je len šok. Ako poraziť škôlku, aby rozbité stoličky zostali na ruinách? V blízkosti jednoducho nie je žiadny súkromný sektor - úplne zničený... Prekvapilo nás, že ulice mesta sú už teraz veľmi čisté, a to trochu pridáva na celkovom depresívnom dojme, - hovorí architekt.

Irpin pred vojnou: most cez rieku Irpin
Irpin pred vojnou: most cez rieku Irpin

- Je tu ďalší problém - pokračuje odborník - na prvý pohľad sa môže zdať, že nejde o žiadne vážne škody. No, nejakú dieru v stene od projektilu, môžete položiť tehly a - žiť ďalej. V skutočnosti sú podlahy poškodené a rám budovy je potrebné posilniť. A v Irpene je veľa takýchto núdzových domov, ktoré vyžadujú starostlivú kontrolu a kontrolu stavieb po celý život. Je to veľa práce a treba s tým začať.

- Zatiaľ sme mestu navrhli rozvinúť iniciatívu správy Irpen na zavesenej jednokoľajke medzi Gostomel, Bucha a Irpen, - hovorí architekt. - Myšlienka je taká, že by to malo zvoniť tieto tri mestá, teda nebude tam konečná stanica a autá sa budú pohybovať v kruhu. Závesné jednokoľajky nepotrebujú mosty, nepreťažujú pozemnú infraštruktúru – možno ich spustiť priamo nad les bez zničenia ekosystému. A navyše to bude skvelá turistická trasa. A hlavne – verejná doprava, ktorá je tu teraz – vlak a niekoľko mikrobusov – dlhodobo nevyhovuje potrebám obyvateľov týchto miest.

To znamená, že sme dospeli k záveru, že jednokoľajová cesta môže vo všeobecnosti vyložiť dopravnú sieť v tejto časti regiónu Kyjeva.

Irpen pred vojnou: Neznayko Park
Irpen pred vojnou: Neznayko Park

- Vo všeobecnosti by som bral skúsenosti z malých európskych miest, kde sa všetko robí pre používanie vlastného auta, stalo sa nepohodlným a zbytočným. Jednosmerná premávka, oddelené pruhy pre cyklistov, zúženie ulíc – to všetko preto, aby ľudia hľadali alternatívu a presadli na iné druhy dopravy. Okrem toho je Irpin na rozdiel od Kyjeva rovinaté mesto bez hôr - tu je vhodné použiť bicykel. A pokiaľ viem, miestne úrady majú veľa plánov na vytvorenie oddelených priestorov pre cyklistov.

Irpen má veľmi krásne parky – pokračuje pani Júlia – ale z hľadiska vizuálneho vnímania mesta mu trochu chýba holistický dizajn. Je zrejmé, že domy boli postavené v rôznych časoch, s rôznymi prístupmi a v rôznych štýloch. Ide o mafiu, o lampáše, o lavičky a o fasády – tie by nemali „vyčnievať“ zo všeobecného konceptu mesta. Aj keď je jasné, že v Irpen sa toto všetko veľmi snažili skombinovať, aby to vyzeralo ako jeden celok.

- Takáto integrita v zásade nestačí pre všetky naše mestá, len sme to nikdy neurobili a v Irpen je teraz takáto príležitosť. A veľmi dobre to robia miestne úrady, ktoré iniciatívne pozvali architektov z celej Ukrajiny. Množstvo prác v meste je obrovské, ale som si istý, že si s nimi poradia, – hovorí architekt z hlavného mesta.

 

Yuriy Kovalenko , hlavný architekt a jeden zo zakladateľov architektonickej dizajnérskej spoločnosti LLC "ARKHKVADRAT", Irpin:

„Máme šancu vytvoriť skutočne kvalitné mestské prostredie“

- V blízkej budúcnosti prestavím športovú školu Irpin pre deti a mládež, - hovorí Jurij Kovalenko. - Našťastie, nová telocvičňa tam zostala neporušená, no administratívna budova bola zničená. Je tu teda príležitosť vyvinúť modernejší a funkčnejší koncept. Mám aj návrhy na prestavbu kultúrneho domu, ktorý bol ostreľovaním značne poškodený. V pláne je zachovať ducha histórie tejto budovy z konca 60. rokov minulého storočia, treba však zväčšiť a zmodernizovať aulu.

Irpeň pred vojnou: hlavné námestie mesta
Irpeň pred vojnou: hlavné námestie mesta

Mesto je dynamický organizmus – pokračuje architekt – a najprv je potrebné rozhodnúť o koncepcii jeho rozvoja. Irpin v poslednej dobe trpí spontánnou výstavbou a práve teraz je šanca na vytvorenie skutočne kvalitného mestského prostredia. Na druhej strane musíme začať predovšetkým od seba, teda od spotrebiteľov. Keď totiž developeri vidia, že ľudia už kupujú byty v jeho domoch, je nepravdepodobné, že by niečo zlepšili alebo zlepšili. A to platí pre všetky naše mestá.

A Irpen potrebuje normálnu MHD, viac možností pre cyklistov a chodcov. Mesto je malé, prejdete ho za pol hodinu. Niekedy je teda dosť dobre premyslených riešení chôdze, aby bol pohyb po meste pohodlný. Koncepcia moderného urbanizmu: prvé miesto v meste by mali obsadiť chodci, druhé - doprava ako bicykel, tretie - verejná doprava, potom - špeciálna doprava a až v poslednom meste - osobné auto, domnieva sa odborník.

- To znamená, že teraz máme všetky príležitosti priviesť Irpina na kvalitatívne novú úroveň - hovorí Jurij Kovalenko. - A mám tento návrh na úrady: dnes v Irpeň je veľa nedokončených bytových domov, kde sú stále nekúpené byty. Možno ich považovať aj za možné bývanie pre tých, ktorí oň počas vojny prišli. Štát je pripravený napríklad tieto byty odkúpiť a developer dokončuje jeho bývanie.

Jurij Kovalenko, rodák z Irpenu, zdieľa najbolestivejšie…

- Najhoršie pre mňa, keď som sa vrátil do Irpenu, bolo vidieť prázdne, mŕtve mesto. A predsa - nevidel som jediný dom, ktorý by nebol nejako poškodený. Mám súkromný dom, nebol veľmi poškodený ostreľovaním, ale bývali v ňom orkovia a všetko tam bolo vyrabované. Neďaleko je dom mojej svokry, ktorá mala len 15 rokov. Pre oba domy sme mali spoločný dvor, ktorý sme mali veľmi radi. Svokrov dom zhorel. A myslím si, že najlepšie rozhodnutie v mojom živote je, že som prinútil všetkých opustiť mesto...

Irpeň po orkoch: ruiny mesta
Irpeň po orkoch: ruiny mesta

Zničené súkromné ​​domy - museli sme vidieť počet, že ich je dvetisíc - to je samostatný bolestivý problém. Jurij Kovalenko hovorí o tom, aké ťažké bude presvedčiť ľudí, aby opustili svoj kúsok zeme zo svojho, aj keď neexistujúceho domova ...

 

ebastian Chumachenko , LLC "PROF-GROUP", Ivano-Frankivsk: 

"Irpen bude lepší ako pred vojnou"

- Naša spoločnosť sa zaoberá vývojom projektovej a odhadovej dokumentácie v rôznych oblastiach, - hovorí Sebastian Chumachenko. - Akákoľvek práca si vyžaduje systematický postupný prístup a s vedením mesta sme hovorili o postupnosti akcií. A videli veľkú túžbu urobiť Irpin lepším, ako bol pred vojnou.

A čo ma najviac zarazilo, bola podlosť Moskovčanov, ktorí jednoducho strieľali po domoch Ukrajincov a mnohí tak zostali bez domova. Bývanie je pre Ukrajinca to, na čo míňa väčšinu svojho majetku, strata bývania robí človeka morálne bezbranným, takáto skúsenosť je veľká tragédia.

Irpen po orkoch: nepriateľské vozidlá boli rozbité na ulici Vokzalnaya
Irpen po orkoch: nepriateľské vozidlá boli rozbité na ulici Vokzalnaya

Preto, keď sme sa dozvedeli, že do Irpinu pozývajú špecialistov, aby pomohli s prestavbou mesta, okamžite sme sa zhromaždili a dorazili. Pripravený pracovať v akomkoľvek tíme a na akýchkoľvek objektoch. Poďme konať!

 

V Irpene sa rozoberajú nebezpečné domy a do konca roka sa sľubuje výstavba nových

Miestne úrady zatiaľ robia všetko pre to, aby bol Irpin v budúcnosti nielen krajší, ale aby svojim obyvateľom čo najskôr otvoril aj dvere nových bytov.

Pred niekoľkými dňami na zasadnutí výkonného výboru mesta Irpin primátor Oleksandr Markushin  ubezpečil , že mesto plánuje do konca roka postaviť 50-tisíc štvorcových metrov sociálnych bytov.

„Toto bývanie bude poskytnuté namiesto tých bytov, ktoré ľudia úplne vypálili alebo úplne zničili domy. Nepôjde o prechodné bývanie, ale o plnohodnotné byty, s najväčšou pravdepodobnosťou v 5-podlažných budovách,“ povedal primátor.

Asi 37 bytových domov v Irpine bolo podľa odborníkov vyhlásených za neobývateľné. Niektoré z nich budú v blízkej budúcnosti demontované.

Irpeň po orkoch: všetko, čo zostalo z niečieho útulného domova
Irpeň po orkoch: všetko, čo zostalo z niečieho útulného domova

„Dnes je tu 17 výškových budov na demontáž. Vypočítali sme, že je to až 1500 bytov, “povedal Oleksandr Markushin. "Sú budovy, kde sa vizuálne zdá, že zhorela len strecha a horné poschodia, no v skutočnosti sú nosné steny veľmi poškodené."

A o niečo neskôr sa v telegrame kanála Alexandra Markushina objavila nasledujúca správa:

„Zástupca vedúceho prezidentskej kancelárie Kyrylo Tymošenková nám dnes potvrdil štátne financovanie výstavby bytov pre obyvateľov Irpinu, ktorí prišli o strechu nad hlavou. Na území bývalého sanatória Lastivka vyrastie do konca roka obytný komplex s rozlohou 50-tisíc metrov štvorcových. A tak naši Irpinovia, ktorým ruskí okupanti zničili domy, dostanú nové byty zadarmo. Ďakujem regionálnemu vedeniu, Kirillovi Tymošenkovi a nášmu prezidentovi za podporu tohto projektu!

… Želáme, aby sa dlho trpiacemu mestu čo najskôr zahojilo rany a aby sa detský smiech vrátil do ulíc navrhnutých tými najlepšími architektmi.

 

Larisa Gavrilová, Kyjev



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Diskusia k článku

Pridať príspevok

K tomuto článku ešte nie sú pridané žiadne príspevky
Pridať príspevok
Meno *:
Váš email: *
Text *:




 
<<  4514/5197 >>


ENPI
EU

Táto webová stránka vznikla s finančnou podporou Európskej únie

 





© Copyright 2013 www.ukrajina.sk | Tvorba web stránok od GRANDIOSOFT