logo
logo
logo
Hlavné menu
+
+
Váš prvý krok pred vstupom
na ukrajinský trh.
SK UA EN DE


 

 

 

 


<<  764/5192 >>

F-16 nie je pre vás MiG-29, alebo tieto „vtáky“ sú celkom schopné zmeniť priebeh vojny

7.3.2023 13:41 | ukrinform

F-16 nie je pre vás MiG-29, alebo tieto „vtáky“ sú celkom schopné zmeniť priebeh vojny

Známy letecký expert Valerij Romanenko porovnal pre Ukrinform schopnosti F-16 a MiG-29. Rozdiel je markantný

Pred niekoľkými týždňami zasiahla agresorská krajina jeden z objektov v oblasti Černigiv novou a dosť nebezpečnou zbraňou - 1,5-tonovými riadenými plánovacími bombami UPAB-1500B (index K029B). Čo je to za muníciu - podrobnejšie sa dočítate na stránke vojenskej publikácie Defense Express . Sme niečo o niečom inom.

Podľa hovorcu Vzdušných síl ukrajinských ozbrojených síl Jurija Ignata na boj proti novej hrozbe (a nielen novej) Ukrajinci potrebujú moderné západné lietadlá, pretože tie naše, ktoré sú ešte „sovietske“, to nedokážu. toto. Pán Ignat okrem iného spomenul stíhačky F-16 a očividne to urobil z nejakého dôvodu. Koniec koncov, 4. marca novinári NBC s odvolaním sa na dvoch členov Kongresu a vysokopostaveného amerického predstaviteľa informovali, že dvaja piloti z Ukrajiny sa momentálne nachádzajú v USA na vojenskej základni, kde sa na leteckých simulátoroch vyhodnocujú ich riadiace schopnosti. , najmä F-16.   

Takže o dôležitosti amerických stíhačiek, koľko ich potrebujeme, v čom sú lepšie ako sovietske a prečo účinnosť protiofenzívy ozbrojených síl závisí od týchto „vtákov“ – sme sa rozprávali s Valerijom Romanenkom, odborníkom na letectvo , popredný vedecký pracovník Štátneho leteckého múzea pomenovaného po O. K. Antonov.  

 

Ukrajina potrebuje západné stíhačky: prečo F-16?

Valerij Romanenko hovorí, že sa diskutovalo o rôznych typoch lietadiel, ako napríklad Gripen a F-16, ale je pravdepodobné, že F-16 (niekedy) predsa len dostaneme. prečo? Pretože sa už používajú v Poľsku, na Slovensku, v Rumunsku, Českej republike a Bulharsku. To znamená, že prakticky všetci naši susedia majú F-16. Táto krajina s výnimkou Maďarska prevádzkuje Gripeny. A tiež - napríklad USA sa toto lietadlo chystajú ponechať v prevádzke ďalších 20 rokov.

Letecký expert Valery Romanenko / Foto: Yevhen Rudenko
Letecký expert Valery Romanenko / Foto: Yevhen Rudenko

„V Európe, teda v spomínaných krajinách, sú centrá služieb. A ak dôjde k nejakému vážnemu poškodeniu, tak tam budeme môcť F-16 previezť na opravu, aby neboli prevážané do USA alebo Turecka. Dôležitá je aj logistika. Preto sa teraz prikláňajú k týmto rovinám, hoci iných sa nevzdáme. Toto je prvé,“ hovorí odborník na letectvo. 

Od roku 2018 bolo známe, že na svete bolo vyrobených asi 4 600 stíhačiek F-16.

Po druhé, Ukrajina má v súčasnosti štyri typy bojových lietadiel. Ide najmä o stíhačky Su-27 a MiG-29, útočné lietadlá Su-25 a bombardéry Su-24. Ale F-16 môže vykonávať všetky tieto funkcie sám.

"Stačí sa pozrieť na sortiment zbraní pre F-16, ktorý je trikrát širší ako ktorýkoľvek z našich lietadiel," zdôrazňuje účastník rozhovoru. - Budem citovať slová ukrajinského stíhacieho pilota MiG-29 s volacím znakom "Jus": "Máme staré rakety, obmedzené dosahom a princípom účinku. Sú na nich nainštalované poloaktívne samonavádzacie hlavy. Aby raketu na dosiahnutie cieľa je potrebné osvetľovať cieľ do poslednej chvíle vlastným radarom.To znamená, že musím letieť na nepriateľa ako kamikadze. Namiesto toho sa nepriateľ nemusí dostať do takého kritického nebezpečenstva Nepriateľ vypúšťa svoje rakety s aktívnymi navádzacími hlavami, ktoré majú vlastný radar, a letí autonómne.“

Ide o radarovo navádzané rakety, ktoré fungujú na princípe „odpal a zabudni“: pilot zachytil nepriateľský cieľ, strela signalizovala jeho zajatie a následne zaznel výstrel, urobil sa protiraketový manéver a lietadlo rýchlo opustil postihnutú oblasť.

"A tiež je dôležité pochopiť, že keď máte v prevádzke jeden typ lietadla, je to oveľa lepšie, ako keď máte "zoo" lietadiel." prečo? A pretože keď naše letectvo prejde na jedno štandardné lietadlo, ukrajinskí špecialisti budú musieť menej obsluhovať a opravovať rôzne lietadlá, čo je najmä oveľa lacnejšie. Nie štyri druhy, ako teraz, ale jeden. Všetko je to o mobilite,“ dodal pán Romanenko.

Ale je to tak, vo všeobecnosti. Aké sú teda vlastnosti a možnosti F-16?

 

F-16 má oproti MiGu-29 – stále lietadlu sovietskej výroby – množstvo výhod

Keď sme sa pána Romanenka spýtali, v čom je západná stíhačka lepšia ako stíhačka sovietskej výroby, odborník nám odpovedal stručne: vlastne vo všetkom.

Po prvé, F-16 má jednu z najširších škál dostupných zbraní medzi modernými stíhačkami. Jednoducho povedané, schopný použiť mnoho typov rakiet a bômb. Valery Romanenko poskytol zďaleka nie úplný zoznam, ale na pochopenie to bude stačiť:

  • rakety vzduch-vzduch — AIM-7 Sparrow/Skyflash, AIM-9 Sidewinder, AIM-120 AMRAAM, AIM-132 ASRAAM, Magic II, MICA, Python 3 atď.;
  • rakety vzduch-zem — AGM-45 Shrike, AGM-65 Maverick, AGM-84 Harpoon, AGM-88 HARM, AGM-119 Penguin, Wasp, AS.30L;
  • Bomby - B43, GBU-10/12/24 Paveway s laserovým navádzaním, GBU-15, Mk 82/83/84 GP, BLU-109, Mk 20 Rockeye, BLU-107 Durandal, CBU-52/58/71/87 / 89/97 klaster, BL-755, Mk 36 Destructor a tak ďalej.
Bojový arzenál F-16
Bojový arzenál F-16

Očividne bude niekto kritizovať, že sa nám podľa nich podarilo zavesiť protiradarové strely AGM-88 HARM na naše MiGy-29. To je pravda, ale kvôli nedostatku špeciálnych zameriavacích systémov (ich účinnosť je minimalizovaná v prípade rýchlej zmeny taktickej situácie alebo nedostatku potrebnej inteligencie) naši bojovníci nedokážu naplno využiť potenciál týchto zbraní. .  

„Potenciál AGM-88 HARM využívame len na 15 – 20 %, pretože v skutočnosti je MiG-29 čisto štartovacia platforma. Situácia: niečo zablikalo - odpálime raketu a ak nepriateľ vzal a vypol radar, čo potom? No, ak raketa nestihla zachytiť cieľ, potom to bude zbytočný štart.“

Veď MiG-29 môže niesť len dve takéto rakety. Ale F-16 nesie štyri. Zároveň s raketami HARM je možné na F-16 zavesiť ďalšie vybavenie na detekciu nepriateľských radarov. A potom bude spustenie oveľa presnejšie.

„Okrem toho sú F-16 obsluhované celými protiradarovými jednotkami vytvorenými špeciálne na prelomenie nepriateľskej protivzdušnej obrany. Práve toho teraz ruské letectvo ako celok nie je schopné. O MiG-29 vo všeobecnosti mlčím,“ hovorí pán Romanenko.  

Okrem toho má F-16 moderné systémy ochrany lietadiel a okrem závesných zbraní aj veľkú škálu závesných kontajnerov napríklad na elektronický boj. To všetko zvyšuje schopnosť prežitia tohto bojovníka v podmienkach moderného vzdušného boja.

„To znamená, že F-16 môže niesť AGM-88 HARM, ako aj okrem alebo namiesto antiradarovej strely kontajnery, ktoré budú vytvárať rádioelektronické rušenie pre nepriateľské radary. Jednoducho povedané, ak budeme mať vo výzbroji F-16, tak radary nepriateľa budú „slepé“, nebudú schopné čeliť týmto lietadlám, ktoré sa chystajú zasiahnuť oblasti koncentrácie jeho personálu a vojenskej techniky či vzduchu. obranné prostriedky,“ zdôrazňuje letecký expert.

 

A to zďaleka nie sú všetky výhody -16 oproti M a G-29

„Môžete hovoriť a hovoriť o F-16. Za viac ako 40 rokov existencie boli tieto lietadlá často upravované, čím sa zlepšovali ich taktické a technické vlastnosti. Dnes je „výplň“ F-16 jednou z najpokročilejších na svete medzi stíhačkami 4. generácie,“ pokračuje Valery Romanenko.

Ide o pokročilý radarový softvér, systém výmeny údajov, farebné displeje a zameriavacie systémy, ktoré sú inštalované na pilotovej prilbe. Lietadlo má aj multifunkčný palubný radar s dosahom detekcie cieľa až 370 km, ako aj schopnosťou sledovať 20 vzdušných alebo pozemných cieľov súčasne. Okrem toho je F-16 schopný viesť bojové operácie 24/7 za všetkých poveternostných podmienok.

MiG-29 toho nie je schopný.

MiG-29
MiG-29

„F-16 má tiež výkonný systém taktickej výmeny informácií. Ak pilot vzlietne na tomto „vtáčikovi“ na bojovú misiu, tak sa všetky informácie z radarov a zvyšok inteligencie vysypú na palubu. Pilot jasne vie, kde sú vo vzduchu nepriateľské stíhačky, kde sú sústredené protilietadlové delá na zemi, kde môžete lietať v malej výške a kde by ste mali vyliezť trochu vyššie, aby sa nepriateľské MANPADS nedostali. jemu. To znamená, že z hľadiska poskytovania informácií je F-16 o hlavu vyššie ako MiG-29,“ hovorí odborník.

Spomenul aj nedávny experiment: na F-16 bola nainštalovaná umelá inteligencia a proti nej odštartovalo rovnaké lietadlo pod ľudskou kontrolou. Vo všetkých piatich vzdušných bitkách a blízkych manévrových bitkách stroj zvíťazil.

A „F-16 sa na rozdiel od MiGu-29 neustále vyvíja,“ zdôrazňuje Valerij Romanenko.

 

Je toto lietadlo niečo dokonalé? Nie naozaj, -16 tiež nie je bez problémov

Odborník nám porozprával aj o nedostatkoch F-16. Nie je ich veľa, nie sú podstatné, ale predsa... 

Po prvé, ide o lietadlo s veľmi „krehkým“ podvozkom.

"F-16 jazdí z asfaltových pruhov, ale všetky naše pruhy sú vyrobené z dosiek," hovorí pán Romanenko.

Po druhé, ak sa na toto lietadlo pozriete spredu, má veľmi nízky prívod vzduchu. Ak F-16 pri štarte „chytí“ kamienok do svojho jediného motora, môžeme o lietadlo prísť.

„Zatiaľ v MiG-29 sú prívody vzduchu pre motory úplne uzavreté. Tieto lietadlá majú špeciálne, povedzme, otvory v hornej časti krídla, odkiaľ naberajú vzduch na vzlet. To znamená, že pre sovietsky MiG-29 je možné vzlietnuť z takzvaných "špinavých" letísk a pre F-16 bude potrebné pred každým štartom "vyčistiť" dráhu. Dá sa teda povedať, že F-16 je vážna zbraň, no zároveň je to dosť šetrné lietadlo,“ upozorňuje špecialista.

Nakoniec sú tieto lietadlá držané v hangári, celý rok sa nedajú „na linku“ na čerstvý vzduch.

 

Ukrajina potrebuje dve plnohodnotné brigády – to je päť desiatok „vtákov“ 

Valery Romaneko hovorí, že Kyjev požiadal o 50 lietadiel F-16. Ide o dve plnohodnotné brigády. Prečo práve 50? Je zrejmé, že podľa experta bolo naše velenie založené na počte personálu – leteckého a technického – ktorý hovorí po anglicky a ktorý sa dá na tieto lietadlá pomerne rýchlo vycvičiť.

„Ale na začiatok by nám stačila jedna brigáda – 24 lietadiel. Plus 2-4 náhradné dosky a niekoľko dvojíc. Môžete začať s jednou letkou, ale nemôžete začať s jedným odkazom. Pretože to by len odhalilo všetky karty. Celý efekt novej vojenskej techniky je jej masívnosť...“ – dodáva pán Romanenko.

Ukrajina potrebuje dve plnohodnotné brigády F-16
Ukrajina potrebuje dve plnohodnotné brigády F-16

Pre nepriateľa to samozrejme nebude tajomstvo, pretože utajiť získanie tohto typu vybavenia je jednoducho nemožné. Napriek tomu, ak ozbrojené sily použijú určitý počet F-16... „Ruské letectvo, ruská protivzdušná obrana bude vedieť, že ozbrojené sily majú F-16, ale nebudú vedieť, kam presne tieto „vtáky“ zasiahnu. A každé lietadlo, aj keď ide o MiG-29, ktoré sa vznesie do vzduchu, ho okamžite budú vnímať ako F-16“, – hovorí odborník.

To znamená, že západní bojovníci vytvoria aj psychický tlak na nepriateľa.

 

Ukrajina musí vyriešiť dva dôležité problémy

Modelovali sme nasledujúcu situáciu: počas ďalšieho Ramsteinu naši partneri urobili kladné rozhodnutie o F-16 pre Ukrajinu. To však okamžite vyvoláva minimálne dve dôležité otázky.

Po prvé, kde budú mať základňu, pretože pre tieto typy lietadiel je určite potrebná špecifická infraštruktúra?

„Stíhačky F-16, ako už bolo spomenuté, potrebujú rovnú a hladkú dráhu. Tento problém však vyriešime tak, že naše pristávacie dráhy, ktoré sú vyrobené z dosiek, položíme asfaltom. Potrebných je asi 10 cm asfaltového betónu. To znamená, že nie je problém upraviť pár letísk pre F-16. A takéto práce sa podľa oficiálnych správ vykonávajú dnes,“ tvrdí Valery Romanenko.

Okrem toho môžu F-16 operovať z medzinárodných letísk, ktoré majú podľa definície hladké dráhy.

„A takýchto letísk v kombinácii s vojenskými letiskami je na Ukrajine veľa. A môžeme použiť napríklad tri odkazy z takýchto letísk, minimálne tri odkazy, možno aj viac. Lietadlo môže vzlietnuť z „pohodlného“ letiska s hladkou dráhou a po zhodení nákladu pristáť na bežnom letisku. Potom už len prileťte na letisko svojej základne, aj to je možné. Tu môžete variovať schopnosti lietadla,“ dodal odborník.

F-16 potrebujú rovnú a hladkú dráhu.  Tento problém však vyriešime tak, že naše pristávacie dráhy, ktoré sú vyrobené z dosiek, položíme asfaltom
F-16 potrebujú rovnú a hladkú dráhu. Tento problém však vyriešime tak, že naše pristávacie dráhy, ktoré sú vyrobené z dosiek, položíme asfaltom

Po druhé. Čo sa týka obrany F-16...

„Lietadlá budú rozptýlené, maximálne jeden spoj (štyri lietadlá) na jednom letisku. To znamená, že ak dostaneme letku 12 lietadiel, to sú tri jednotky na šiestich letiskách, jedno hlavné, jedno záložné. Navyše, každé letisko má ZBU — železobetónové prístrešky zo sovietskych čias, ktoré odolajú aj útoku jadrovými zbraňami, a tieto F-16 budú chránené,“ ubezpečuje pán Romanenko.

Podľa neho Rusi jednoducho nemajú také zbrane, ktorými by mohli zasiahnuť tieto úkryty pre lietadlá. Takéto vojenské základne majú veľkú plochu a dá sa v nich robiť všetko: oprava lietadiel, vyzbrojenie, doplnenie paliva, príprava na bojový výpad.

„Bude prebiehať nasledovne: železné brány, je tam hrubý plech – centimetre, posúvajú ich elektromotory, lietadlo vzlietne, plní bojovú úlohu; otočí sa a znova sa ukryje v tomto úkryte. To znamená, že na zemi nebude žiadne nebezpečenstvo. Rakety Kh-22 tam nedosiahnu, pretože tieto letiská budú ďaleko od kontaktnej čiary,“ hovorí Valery Romanenko.

Ďalším dôležitým aspektom je, že tieto letiská by mali byť pokryté systémami protivzdušnej obrany.

„Na to však nebudeme potrebovať najkomplexnejšie systémy protivzdušnej obrany, ako sú NASAMS, Patriot a tak ďalej. Na dodatočnú ochranu stačia jednoduchšie lietadlá - rovnaký HAWK alebo Aspide,“ zdôraznil odborník na letectvo.

 

-16 môžu zničiť ruskú flotilu v Čiernom mori a sú to aj protilietadlové rakety

Ak hovoríme o riadených strelách (pretože je nemožné zostreliť balistické strely z lietadla), potom je stíhačka najúčinnejším prostriedkom porážky. Nemanévrovateľný predmet, ktorý letí konštantnou rýchlosťou, je pre neho len „bonbónik“.

„Cestovná rýchlosť riadenej strely je asi 700 – 750 km a F-16 dokáže zrýchliť na 1 500 km. Ľahko sa zameriava a dokáže zostreliť drahé riadené strely ako kanónom, tak aj lacnými strelami vzduch-vzduch krátkeho doletu, ako je napríklad americká strela AIM-9 Sidewinder. Stíhačka je preto najúčinnejšou a najhospodárnejšou zbraňou proti riadeným raketám."

„Protilietadlové raketové komplexy sú druhé najúčinnejšie. Veď ak krajina nemá letectvo, nemôže vykonávať útočné operácie, to sa vie už od druhej svetovej vojny,“ zdôraznil Romanenko.

Po tom, čo naše velenie ohlásilo protiofenzívu, nepriateľ sústredil veľké množstvo lietadiel. Hovoríme o približne 400 lietadlách a 300 vrtuľníkoch na letiskách pri hraniciach s Ukrajinou. Pán Romanenko nás presviedča, že ak nepokryjeme naše vojská dostatočne „za pochodu“ zo vzduchu, tak nepriateľské lietadlá ich môžu podpáliť.

„Naše tanky a obrnené transportéry sú vybavené protilietadlovými delami, ktoré však zasiahnu na 500 metrov. To znamená, že to problém nevyrieši. Nepriateľ nemusí letieť blízko, môže zo svojich lietadiel alebo z vrtuľníkov na veľkú vzdialenosť odpáliť salvu riadených striel. Dosah ruskej protitankovej strely je od 150 do 8 000 m.Pre úspešnú ofenzívu preto potrebujeme aspoň lokálnu, ak nie prevahu, tak vzdušnú prevahu. To bola axióma od druhej svetovej vojny,“ zdôraznil Valerij Romanenko.

Zároveň pokračuje, moderné protilietadlové systémy majú taký dosah a zostrelujú lietadlá v takej výške, že sú schopné blokovať akcie nepriateľských lietadiel v nejakom oddelenom priestore.

„A máme také systémy protivzdušnej obrany, ba čo viac, za posledných pár mesiacov sme dostali najmodernejšie západné komplexy. Na potvrdenie toho pred niekoľkými dňami zo vzdialenosti 25 kilometrov naše sily zostrelili nepriateľský bombardér Su-25 letiaci vo výške 12 000 metrov v Doneckej oblasti. Podpora nepriateľských akcií len systémami protivzdušnej obrany je však na rozdiel od letectva možná len do obmedzenej hĺbky,“ dodal expert.

Vo všeobecnosti sú F-16 schopné zničiť Čiernomorskú flotilu Ruskej federácie. Čo sa týka vzdialenosti, je to jednoduché. Mimochodom, nedávno NSDC oznámila zmenu stratégie deokupácie Krymu. O čo ide, sa zatiaľ nevie. Ale otázka je iná...

„Po prelomení protilietadlovej obrany nepriateľa... Ak bude operácia úspešne naplánovaná. Nezabúdajme, že informácie o dianí na okupovanom Kryme a ešte hlbšie – v Krasnodare a Rostove – dostávame z prieskumných lietadiel NATO AWACS, ktoré majú základňu v Rumunsku a vidia na vzdialenosť 300 – 400 km. Takže pre istotu, keď nám bude F-16 odovzdaná a vojenské velenie Ozbrojených síl Ukrajiny sa rozhodne pre takúto operáciu, ostreľovači nám bez problémov poskytnú „čerstvé“ informácie. Navyše sa bude podávať priamo na palube lietadla – online. A potom sa vyrieši otázka s krymským mostom, s kerčskými prístavmi, s prístavom v Sevastopole, so zásobovacími základňami ruských vojsk atď. Vo všeobecnosti sa všetky problémy, ktorým teraz akútne čelíme, so získaním F-16 so zbraňami dlhého doletu, vyriešia, ak nie okamžite, tak v pomerne krátkom čase.“

 

Myroslav Liskovich . Kyjev        



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Diskusia k článku

Pridať príspevok

K tomuto článku ešte nie sú pridané žiadne príspevky
Pridať príspevok
Meno *:
Váš email: *
Text *:




 
<<  764/5192 >>


ENPI
EU

Táto webová stránka vznikla s finančnou podporou Európskej únie

 





© Copyright 2013 www.ukrajina.sk | Tvorba web stránok od GRANDIOSOFT