logo
logo
logo
Hlavné menu
+
+
Váš prvý krok pred vstupom
na ukrajinský trh.
SK UA EN DE


 

 

 

 


<<  5/50 >>

Neobvyklé autá druhej svetovej vojny

10.5.2021 16:32 | auto.24.ua

Exotika vojny: Neobvyklé automobily druhej svetovej vojny

V deň víťazstva pripomína program „Avto24“ neobvyklé vybavenie druhej svetovej vojny. Každá vojna aktivuje pokrok a tlačí vedcov k vytváraniu nových zbraní a pomôcok. Preto neprekvapuje, že prvá „vojna motorov“ v dejinách ľudstva bola bohatá na dopravnú exotiku. Vybrali sme naj ilustratívnejšie príklady.

Všetci hlavní účastníci druhej svetovej vojny sa na ňu pripravovali, takže armády bojujúcich strán mali vopred systematizovaný a dokonca štandardizovaný vozový park. A napriek tomu v každom bolo miesto pre neobvyklé vozidlá - niektoré z nich dali vzniknúť novým smerom vo vývoji technológií, niektoré preukázali svoju bezcennosť počas vojny.

Pancierové auto na koľajniciach

Myšlienka riadiť obrnené autá na železničných tratiach nie je v skutočnosti taká zvláštna, pretože cesty sú jedným z problémov v podmienkach prvej línie. A železničné trate umožňujú presun nielen osobných, nákladných a pancierových vlakov z miesta na miesto, ale umožnila operatívne sa prepravovať aj skupinám rozviedky vysokou rýchlosťou (až 90 km / h!).

V podmienkach vojny s jej terénnymi podmienkami bola pre obrnené vozidlo cenná schopnosť cestovať po železničných tratiach. Na bežné cesty sa hodili aj takéto verzie.

Rôzne sovietske obrnené vozidlá mali železničné verzie, niektoré mali oceľové kolesá, iné mali kovové doplnky pre štandardné pneumatiky. Druhým dôležitým rozdielom medzi obrnenými automobilmi s indexom železnice v názve je prítomnosť spiatočky v prevodovke, ktorá umožňovala automobilu pohybovať sa rovnako rýchlo dopredu aj dozadu. Najčastejšie boli do „súpravy“ sovietskych obrnených vlakov zahrnuté obrnené autá - slúžili im ako prieskumné a komunikačné vozidlá.

Pohon 4x4

Všeobecne bolo v jednotkách zo všetkých strán veľa techniky na pohon všetkých kolies, ale všetko bolo buď nákladné, alebo čisto armádne - vzhľadovo drsné, s minimálnym komfortom, s primitívnymi kabínami alebo vôbec bez nich. Sovietsky GAZ-61-73 bol verziou osobného automobilu s trvalým pohonom všetkých kolies a GAZ M1, pri zachovaní jeho celkom pohodlnej karosérie. Navyše, na rozdiel od neskorších zámorských kolegov, išlo o sériové auto, aj keď nie hromadne vyrábané. Okrem pohodlia pre „cestujúcich“ sa GAZ-61-73 odlišoval od svojich kolegov aj v schopnosti pohybovať sa mimo cestu vysokou rýchlosťou.

Historici nazývajú pohon „všetkých kolies“ „emka“ GAZ-61-73 prvým pohodlným SUV na svete. Počas druhej svetovej vojny skutočne neexistovalai priama konkurecia.

Plne riadené auto

V predvojnovom Nemecku sa z nejakého dôvodu verilo, že ľahké armádne vozidlo by malo mať nielen všetky štyri hnacie kolesá, ale všetky štyri riadené kolesá. Podobne ako náraz do zadných kolies v prednej koľaji radikálne zlepšuje priechodnosť na mäkkom podklade. Toto prevedenie boloa také stabilné, že celá skupina štandardizovaných ľahkých terénnych vozidiel Kfz.1 - Kfz.4 mala riadené všetky kolesá.

Automobily so štyrmi riaditeľnými kolesami nepotvrdili ich predstavy, hoci sa pôvodne vyrábali sériovo

Stoewer, BMW, Hanomag vyrábali také autá podľa niektorých nákresov. Ale nízka spoľahlivosť a krátky dojazd (1 000 km pred prvou opravou) ešte pred útokom na Sovietsky zväz prinútili velenie opustiť príliš zložitý dizajn - všetky továrne prešli na výrobu zjednodušenej verzie iba s prednými riaditeľnými kolesami.

Automobily na drevo

Každý tretí alebo štvrtý nákladný automobil v sovietskom tyle jazdil na palivové drevo a v odľahlých regiónoch, najmä na Sibíri, kde bolo počas vojny veľmi ťažké dodávať benzín, dosiahol podiel tohto vybavenia polovicu. Súčasťou áut bol malý plynový generátor - jednoduché zariadenie ako kachle, ktoré premieňalo tuhé palivo na horľavý plyn.

V odľahlých regiónoch, kde bolo veľa lesov, sa veľmi hodili plynové vozidlá - vozidlá na plyn.

Plynové nákladné autá GAZ-42 a ZIS-21 sa vyrábali sériovo. Postupom času výhody takéhoto paliva ocenili aj Nemci - v druhej polovici vojny, od roku 1943, keď sa nacistom zhoršila situácia, začali ich tylové služby obsluhovať aj „plynové“ autá - boli to nielen sériovo vyrábané autá značky Vomag ale aj podomácky prerobené autá. Je zaujímavé, že v Sovietskom zväze ku koncu vojny potreba strojov na drevoplyn zanikla - výroba plynových verzií „poltonka“ a „trojtonka“ sa začala obmedzovať.

 

Bigfoot pre delostrelectvo

Úžasné ťahače talianskej značky Breda sa vyznačovali obrími kolesami - konštruktéri tak vyriešili otázku zvýšenia svetlej výšky a zníženia špecifického tlaku na zem. Počas druhej svetovej vojny používali talianske a spojenecké nemecké sily delostrelecký ťahač Breda TP40. Má usporiadanie kolies 4x4, ale pohon je úplne originálny - ku každému kolesu vedie z prevodovky samostatný šikmosmerovaný kardanový hriadeľ.

Talianski inžinieri, ktorí vytvárali delostrelecké ťahače, sa často obrátili na kolesá s veľkým priemerom. Breda TP40 vyzerala ako nákladné auto

Diferenciály majú zámky a prevodovka je neustále aktivovaná demultiplikátorom. Takáto prevodovka a obrovské kolesá mali efekt: Breda TP40 dokázala ťahať naraz dve ťažké delá (kalibru 75-149 mm) s celkovou hmotnosťou až 40 ton.

Ako vidíte, originalita najexotickejších strojov druhej svetovej vojny spočíva v rôznych veciach. Niektoré majú úplne neobvyklý dizajn, iné sú jednoduché až primitívne, iné sú dôkladné, ale superkomplikované a preto nespoľahlivé. Je zaujímavé, že práve tie zložité preukázali svoju nevhodnosť - a v prvom rade hovoríme o nemeckých dizajnoch. Pre Wehrmacht bola typická situácia, keď boli tvorcovia technológie „príliš prekombinované“.

Dva úspešné tanky z druhej svetovej vojny: jednoduchý a technologicky vyspelý T-34 (ZSSR) a mimoriadne zložitý T-VI (Nemecko). Koncepcia             „Nemca“ bola neudržateľná

Okrem tu spomenutých vozidiel s pohonom všetkých kolies a s natáčaním všetkých kolies to bol napríklad motocykel BMW R75 s dvoma hnanými kolesami, spätnými a hydraulickými brzdami. Skvelá technológia, ale príliš drahá - bicykel stál takmer toľko ako americký 4x4 Willys MB (Ford JPW). To isté sa dá povedať o vysokorýchlostných delostreleckých traktoroch typu Sd.Kfz. 9, ktorý stál rovnako ako T-III. Ťažké tanky T-VI „Tiger“ boli v boji veľmi efektívne, ale kvôli zložitosti ich konštrukcie museli byť na opravy prevezené ... železnicou do týla. Ako ukázali výsledky druhej svetovej vojny, armáda potrebovala k víťazstvu jednoduché technologické vybavenie, ktoré by mohol priemysel vyrábať hromadne.

Zdroj: auto.24tv.ua



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Diskusia k článku

Pridať príspevok

K tomuto článku ešte nie sú pridané žiadne príspevky
Pridať príspevok
Meno *:
Váš email: *
Text *:




 
<<  5/50 >>




ENPI
EU

Táto webová stránka vznikla s finančnou podporou Európskej únie

 





© Copyright 2013 www.ukrajina.sk | Tvorba web stránok od GRANDIOSOFT