logo
logo
logo
Hlavné menu
+
+
Váš prvý krok pred vstupom
na ukrajinský trh.
SK UA EN DE


 

 

 

 


<<  4418/5210 >>

Zrušenie štátnej regulácie cien pohonných hmôt: za akých podmienok to bude fungovať?

18.5.2022 18:35 | ukrinform

Zrušenie štátnej regulácie cien pohonných hmôt: za akých podmienok to bude fungovať

Odborníci – za komplexný prístup k riešeniu „problému s palivom“: logistika, konkurencia, protimonopolná kontrola   

 

Na Ukrajine bude dočasne zrušená štátna regulácia cien benzínu a nafty. Rozhodnutie Operačného veliteľstva v rámci kabinetu ministrov oznámila deň predtým prvá podpredsedníčka vlády - ministerka hospodárstva Julia Svyridenko. Cieľom liberalizácie je „zainteresovať“ podnikateľov na urýchlení dodávok pohonných hmôt, aby prekonali svoj deficit. "Pozastavíme cenovú reguláciu, aby ho operátori na trhu nasýtili potrebnými zdrojmi. Aby mohli na Ukrajinu prepraviť všetky dostupné zdroje na európskom alebo aj mimoeurópskom trhu," vysvetlil Svyridenko. Dodala, že vláda očakáva, že maximálne ceny motorovej nafty nepresiahnu 58 hrivien, benzín - 52 hrivien za liter. Ak operátori na trhu zneužijú svoje postavenie, budú voči nim uvalené sankcie.

Samotní obchodníci a prevádzkovatelia trhu dlhodobo požadovali zrušenie umelých obmedzení cien pohonných hmôt s odôvodnením, že v dôsledku vládnej regulácie a rastúcich logistických cien sú veľkoobchodné ceny vyššie ako maloobchodné. Za takýchto podmienok je vraj nerentabilné dovážať a predávať viac zdrojov. 

Či bude fungovať liberalizácia, uvidíme v najbližších týždňoch. Nie každý v odborných kruhoch tomu verí.  

O DÔVODOCH NEPRÍTOMNOSTI „BENZÍNOVÝCH ROKOV“ V PODMIENKACH „CENOVÝCH POBREŽÍ“ 

5. mája ministerstvo hospodárstva zvýšilo maximálne náklady na benzín (berúc do úvahy hraničnú úroveň obchodnej marže) o 10,5 % - až na 37,69 hrivien / liter, motorovú naftu - o 0,3 % - v rámci karantény zavedenej pred rokom až 42,63 hrivien / liter. Nájsť zdroj za túto cenu si však vyžadovalo veľa času a nervov. Zároveň siete „bona fide“, ktoré dodržiavali pravidlá stanovené štátom, sú nútené obmedziť predaj pohonných hmôt „v jednej nádrži“ - asi 20-30 a asi desať litrov. Mnohé čerpacie stanice nefungovali vôbec. V niektorých prípadoch obchodovali len na základe samostatných zmlúv s podnikateľmi na bezhotovostnej báze alebo prostredníctvom firemných aplikácií za ceny výrazne prekračujúce prahovú úroveň. Existujú aj takzvané „názvy čerpacích staníc“, ktoré nie sú formálne pripojené k žiadnej z legálnych sietí, kde neváhajte predať zdroj za 50, 60, 70 hrivien. A v posledných dňoch sa na sociálnych sieťach píše o prípadoch predaja pohonných hmôt aj za 100-130 hrivien za liter!

Zároveň sme nepočuli nič o masových „trestoch“ tých, ktorí otvorene špekulujú o situácii vyvolanej ruskou agresiou. Protimonopolný výbor len nedávno oznámil, že sa zaväzuje prešetriť príčiny kritickej situácie na trhu s pohonnými hmotami - preveriť, či existujú objektívne dôvody na obmedzenie predaja zdrojov na čerpacích staniciach, alebo či ide o konšpiráciu. Skúsenosti však ukazujú, že takéto vyšetrovanie môže trvať mesiace alebo dokonca roky ...   

  

Bohužiaľ, vnútorný "uzatvárací kohút" nefunguje pre všetkých predstaviteľov ukrajinského obchodu. V akomkoľvek segmente trhu vrátane paliva. Z toho vyplýva obava, že aj keď na Ukrajinu budú prúdiť „benzínové rieky“, možno nebude možné udržať ceny v rámci „pobrežia“ očakávaných úradmi (52 – 58 hrivien za liter). Zároveň musíme priznať, že zrušenie štátnej regulácie aspoň trochu zrovnoprávňuje podmienky legálnych hráčov na trhu, ktorí sa snažia dodržiavať pravidlá stanovené štátom, a tých, ktorí ich zanedbávajú v čase mieru a v čase vojenskej neistoty - ešte viac.

„Deregulácia rozdelila trh na polovicu – niektorí sa držia hraničných cien, iní – nie. Rozdiel je 20 hrivien za liter. To vyvolalo logický tok paliva z jedného segmentu do druhého, čo pomohlo predĺžiť rady. Neexistuje ani regulácia veľkoobchodu, ktorý prúdi do špekulatívneho segmentu trhu, kde chlapi zarobia 27, nie 7 UAH / liter. Schopnosť zarobiť na cenovom rozdiele je ďalším faktorom rastu dopytu. Z občanov sa rýchlo stali obchodníci, všetko OLX predáva palivové kupóny,“ vysvetľuje Serhiy Kuyun, riaditeľ A-95 Consulting Group. 

Sergej Kuyun
Sergej Kuyun

 

Hoci je nepochybné, že nikto nemá objektívne dôvody na zastavenie dodávok paliva z Ruska a Bieloruska a metodické ničenie ukrajinskej palivovej infraštruktúry (rafinéria Kremenčug, desiatky skladov ropy a produktovodov) nepriateľom. Benzín a motorová nafta za 30 hrivien za liter, ako pred vojnou, sa nám už dlho nezdá. Otázkou je, aká je vyrovnaná cena zdroja vzhľadom na jeho náklady v Európe, odkiaľ v súčasnosti pochádzajú prakticky všetky dodávky, logistické náklady, ktoré sa výrazne zvýšili v dôsledku chýbajúcich ropovodov a námorných trás a dlhšieho „pleca“, prijateľnú ziskovosť obchodníkov a organizátorov trhu. Tu každý počíta inak. Niektorí odborníci sa domnievajú, že neexistujú žiadne objektívne dôvody na zvýšenie nákladov na palivo na viac ako 50 hrivien za liter. Očakávania vlády, že hraničné náklady na pohonné hmoty na trhu nepresiahnu 52 – 58 UAH, sú preto plne opodstatnené, dokonca aj „s maržou“. Ďalší odborníci a obchodníci venujú pozornosť veľkoobchodným cenám, ktoré sa teraz vytvorili na trhu. A vznikli vraj výlučne podľa trhových pravidiel, bez umelých „deformácií“ a nadmerných ziskov. 

Napríklad podľa profilovej publikácie enkorr minulý týždeň (9.-13. mája) veľkoobchodné ceny motorovej nafty vzrástli o 5 UAH / l - až na 62 UAH / l. Ale v priemere sa obchoduje v rozmedzí 57-65 UAH / l, v závislosti od regiónu a podmienok nákupu. V rovnakej dobe, predajcovia stále viac ponúkajú zdroj 70 UAH / liter! A podľa obchodníkov bolo dosť ľudí ochotných kúpiť zdroj za takúto cenu. Najhoršia situácia je v centrálnych a východných regiónoch krajiny. 

Zlepšenia - najmä cestné zásobovanie z Maďarska, železničná doprava z Poľska a Dunaj - účastníci trhu očakávajú už v priebehu niekoľkých týždňov. Analytici publikácie zároveň uvádzajú: „Napriek zmierňovaniu, ktoré štát zaviedol pri dovoze pohonných hmôt, sa obchodníci sťažujú aj na dĺžku registrácie a dokumentárnu byrokraciu na registračných miestach. Je možné, že zavedenie špecializovaného kontrolného stanovišťa pre palivové vozidlá, ktoré oznámilo ministerstvo infraštruktúry, pomôže zlepšiť situáciu v logistike paliva.

     

VČERA V 43, ALE TROCHU. BUDE UŽ ZAJTRA DOSŤ, HOCI 58? 

Medzitým úrady a účastníci trhu informujú o implementácii množstva ďalších riešení, ktoré by mali pomôcť nasýtiť ho palivom. Domáci obchodníci si už v Európe dokázali zazmluvniť potrebné zdroje. Problém je doručiť to na Ukrajinu. Podľa ministra energetiky Hermana Galuščenka v porovnaní s marcom v máji vzrástol dovoz paliva cestnou dopravou 15-krát a riečnou dopravou a železnicou - 5-krát. Ale to nestačí.                      

„Vláda robí a je pripravená urobiť všetko potrebné na to, aby podniky mali možnosť dovážať palivo do krajiny. Absolútnu prednosť má cestná a železničná doprava s pohonnými hmotami na kontrolných stanovištiach. Rokujeme aj o ďalších zásobovacích trasách, aby sme rozšírili naše logistické kapacity, "uviedol premiér Denis Šmygal. Podľa premiéra už Európska únia zaviedla takzvané" solidárne koridory "pre Ukrajinu - platformu pre alternatívne logistické trasy , takýto nástroj fungoval počas pandémie v Európe, keď sa dodávali vakcíny a lieky.

Implementácia týchto dohôd a rozhodnutí si však vyžaduje čas. Netreba povedať, že deficit sa vyrieši v krátkom čase – dnes alebo zajtra.

 

Do úvahy musíme vziať aj fakt, že rozruch vyvolávajú samotní motoristi umelým zvyšovaním nedostatku paliva. Ak predtým pri podnikaní veľa ľudí natankovalo do nádrže minimálne požadované množstvo benzínu či nafty a na čerpaciu stanicu sa opäť vybralo, až keď sa šípka ovládacieho zariadenia blížila k nule, súčasný „mainstream“ je takmer vždy plná nádrž: predaj paliva na pílu - kúpiť. Na jednej strane je toto správanie pochopiteľné: nie je zaručené, že vyprázdnením nádrže auta do poslednej kvapky ešte stále budete môcť kedykoľvek natankovať. Na druhej strane to aj umelo nafukuje dopyt... Vzniká taký začarovaný kruh. Prelomiť ho pomôže len nasýtenie trhu dostatočnými zdrojmi pohonných hmôt a dokonca „s maržou“ – v prípade novej vyššej moci.

Ako dočasné východisko, kým sa nezvýšia zásoby pohonných hmôt, sociálne siete čoraz častejšie vyzývajú motoristov, aby „zapriahli“ svoje „kone“, pričom uprednostnili verejnú dopravu (samozrejme, kde je to možné). Niektorí odborníci hovoria aj o tejto možnosti.

"Je možné urýchliť naplnenie trhu aj opačným spôsobom - obmedzením spotreby," hovorí Serhiy Kuyun. V jednej zo sietí sa zdieľali štatistiky: ak je možné naplniť 30 litrov, len polovici takýchto zákazníkov sa podarí „vyžmýkať“ takýto objem. To znamená, že nádrže nie sú prázdne. Ale s plnou nádržou sa nám lepšie zaspáva.

Odborník upozorňuje aj na to, že aj počas vojny na Ukrajine rastie počet potenciálnych zákazníkov čerpacích staníc. Prišla štatistika – bolo dovezených 76 500 „privilegovaných“ áut. Takže chápem, že v súčasnom prostredí si ich ľudia kúpili, aby ich aktívne používali, nie dávali do garáže. Vypočítame: 76500 sa vynásobí 20 litrami za deň (200 km) a 30 dní = 46 miliónov litrov alebo 36,7 tisíc ton za mesiac. Naša odhadovaná potreba je 450 tisíc ton paliva mesačne. Potenciálne máme (dodatočný) dopyt po 8 % spotreby “.

Na druhej strane máme iné štatistiky: podľa niektorých odhadov bolo v dôsledku nepriateľských akcií zničených 100 až 300 tisíc áut patriacich obyvateľstvu a podnikom. To znamená, že ide o autá, ktoré teraz vôbec nespotrebúvajú palivo. Od 300 000 do pol milióna ukrajinských áut je teraz so svojimi majiteľmi mimo krajiny, takže stále spotrebúvajú cudzí benzín, plyn a naftu. Prípadný návrat tejto prepravy na Ukrajinu len zvýši tlak na trh s pohonnými hmotami. Rovnako ako nadchádzajúca úroda (začiatkom júla).  

 

 

Ako využiť nasledujúci jeden a pol až dva mesiace na nasýtenie trhu a prípravu na ďalší nárast dopytu? Podľa Serhiya Kuyuna jedno zrušenie štátnej regulácie cien na stabilizáciu nestačí. Samotný takýto krok podľa neho nepomôže dodať Ukrajine viac paliva. Len zvýši zisky dodávateľov a predajcov. Preto odborník hovorí o potrebe takýchto krokov:

 

1. Vysvetlite ľuďom, že palivo nebude ľahké. „Naozaj robíme nemožné, budujeme nový trh, napriek všetkému rozmiestňujeme toky uhľovodíkov zo západu na východ. Bez preháňania meníme svetový trh s energiou! “- podrobnosti Kuyun.

 

2. Vrátenie spotrebných daní. „Riešite problém zníženia dopytu vysokými cenami. Teraz však bude vysoká cena spôsobená vysokou prirážkou, ktorá nedáva nič z hľadiska naplnenia trhu. Ekonomických stimulov majú obchodníci predsa viac než dosť, problémom nie sú peniaze. Tak nech je táto cena vysoká na úkor daní, zisku štátu. Ľuďom to bude jasnejšie: kúpil som 55-70 hrivien za liter paliva, ale 10-15-20 hrivien pôjde ozbrojeným silám. Súhlasím, toto je iný príbeh,“ vysvetlil odborník.

 

3. Pokračovať v metodickej práci na vytváraní nových trás dodávky paliva. „Jednoduché riešenia neexistujú, bez politickej podpory pôjde všetko oveľa pomalšie. Poľsko a Rumunsko požadovanú sumu neposkytnú. Sú potrební noví partneri. Najmä tlačíme na Maďarov (ponáhľali sme sa zvrátiť ropovod). Spolupracujeme s Nemcami pri preprave zo západnej Európy. Pracujeme na cestách zo Stredozemného mora, “zhrnul riaditeľ A-95 Consulting Group.

 

Samostatne odborníci zdôrazňujú posilnenie kontroly nad jedným z najdôležitejších segmentov trhu v čase vojny (a vlastne aj v čase mieru). Štátna potravinová a spotrebiteľská služba, Protimonopolný výbor a ďalšie „zainteresované“ štruktúry by mali zintenzívniť svoju prácu. Pretože ani v podmienkach liberalizácie pravidiel podnikania, zavedených na zabezpečenie jeho „prežitia“ v tomto pre krajinu neľahkom období, by nikto nemal zabúdať na záujmy spotrebiteľov a štátu.

 

Vladislav Obuch , Kyjev



Zdielajte na sociálnych sieťach
Facebook  Twitter  Google  LinkedIn  Pinterest  Email  Print

Diskusia k článku

Pridať príspevok

K tomuto článku ešte nie sú pridané žiadne príspevky
Pridať príspevok
Meno *:
Váš email: *
Text *:




 
<<  4418/5210 >>


ENPI
EU

Táto webová stránka vznikla s finančnou podporou Európskej únie

 





© Copyright 2013 www.ukrajina.sk | Tvorba web stránok od GRANDIOSOFT