Elektromobily sa často dávajú do porovnania s alternatívami z oblasti klasických spaľovacích motorov. Najčastejšie k tomu dochádza pri porovnaní predajnej ceny a prevádzkových nákladov.
Prípadní záujemcovia o kúpu vozidiel s elektrickým pohonom si zvyknú prerátavať, či sa im takáto investícia oplatí, a ako dlho bude trvať, kým sa rozdiel medzi dvojicou verzií preplatí. Okrem toho sa dva rozdielne svety motorizmu do porovnávania dostávajú aj v množstve ďalších prípadov, pričom niekedy to ani nemá opodstatnenie.
S veľmi zaujímavým porovnaním, ktoré rozhodne má zmysel, prišiel portál fDrive.cz. S využitím dát švajčiarskeho autoklubu TCS zverejnil veľký prehľad spotreby elektromobilov s prepočtom na benzínový ekvivalent zvolených modelov.
Inak povedané, prehľad ukazuje akú spotrebu by mali jednotlivé elektromobily, keby sa spotreba elektrickej energie previedla na ekvivalent v podobe benzínového motora. Na základe týchto údajov má človek hneď lepšiu predstavu o tom, aké efektívne sú dnešné elektromobily a vie si vypočítať, koľko približne by vedel ušetriť na prevádzkových nákladoch.
Prezentované dáta vyzerajú veľmi zaujímavo. Najlepšie sú na tom modely Hyundai a Tesla, naopak najhoršie dopadla dvojica Porsche Taycan a Mercedes-Benz EQC. V porovnaní so spaľovákmi sú na tom však stále veľmi dobre.
Z prehľadu vyplýva celkom jednoznačný záver. S dnešnými elektromobilmi sa pri domácom nabíjaní jazdí násobne lacnejšie než s autami so spaľovacím motorom. Na to, aby sa situácia vyrovnala by ste museli jazdiť s priemernou spotrebou 2 litre benzínu na 100 kilometrov, a takú efektivitu spaľovacie motory jednoducho nedosahujú.
Jasnou ukážkou môže byť aj reálny príklad elektromobilu Tesla Model 3 Performance, kedy cena na 100 kilometrov vychádza na 2€/100 km. Vzhľadom na súčasnú cenu benzínu, ktorá sa pohybuje okolo 1,3€/liter, sa takéto náklady pri spaľovacích motoroch dosiahnuť nedajú. Tabuľka ukazuje, že približne rovnako to vyzerá pri každom elektromobile.
Model | Spotreba v kWh | Benzínový ekvivalent | Kapacita batérie |
---|---|---|---|
Hyundai Ioniq Electric | 13,8 kWh | 1,5 l | 38,3 kWh |
Tesla Model 3 Performance | 14,8 kWh | 1,6 l | 75,0 kWh |
Tesla Model 3 Standard | 14,2 kWh | 1,6 l | 55,0 kWh |
Hyundai Kona Pica 136 | 14,3 kWh | 1,6 l | 39,2 kWh |
Hyundai Kona Origo 204 | 14,7 kWh | 1,6 l | 64,0 kWh |
KIA e-Niro | 15,3 kWh | 1,7 l | 39,2 kWh |
KIA e-Niro | 15,9 kWh | 1,7 l | 64,0 kWh |
KIA e-Soul | 15,7 kWh | 1,7 l | 64,0 kWh |
Aiways U5 Standard | 16,6 kWh | 1,8 l | 63,0 kWh |
VW 20e-Up! | 16,4 kWh | 1,8 l | 36,8 kWh |
BMW i3 | 16,3 kWh | 1,8 l | 37,9 kWh |
Mitsubishi i-MiEV | 16,6 kWh | 1,8 l | 16,0 kWh |
Ford Mustang Mach-E | 16,5 kWh | 1,8 l | 99,0 kWh |
Opel Ampera-e | 16,5 kWh | 1,8 l | 60,0 kWh |
Citroën e-C4 | 16,6 kWh | 1,8 l | 50,0 kWh |
Peugeot iOn Active | 17,0 kWh | 1,9 l | 14,5 kWh |
Opel Corsa-e | 17,6 kWh | 1,9 l | 50,0 kWh |
Honda e | 17,2 kWh | 1,9 l | 35,5 kWh |
Citroën C-Zero | 17,0 kWh | 1,9 l | 14,5 kWh |
Škoda Enyaq iV 60 | 17,6 kWh | 1,9 l | 58,3 kWh |
Peugeot 208 Electric | 17,6 kWh | 1,9 l | 50,0 kWh |
Nissan Leaf e | 18,5 kWh | 2,0 l | 62,0 kWh |
Peugeot 2008 Electric | 18,3 kWh | 2,0 l | 50,0 kWh |
Tesla Model S Performance | 19,3 kWh | 2,1 l | 100 kWh |
VW ID.3 | 19,4 kWh | 2,1 l | 58,0 kWh |
Mazda MX-30 | 19,0 kWh | 2,1 l | 35,5 kWh |
Renault Zoe | 20,0 kWh | 2,2 l | 52,0 kWh |
Polestar 2 | 21,6 kWh | 2,4 l | 78,0 kWh |
Škoda Enyaq iV 80 | 21,6 kWh | 2,4 l | 77,1 kWh |
VW ID.4 | 21,6 kWh | 2,4 l | 82,0 kWh |
Tesla Model X Performance | 23,6 kWh | 2,6 l | 100 kWh |
Jaguar I-Pace | 24,8 kWh | 2,7 l | 90,0 kWh |
Audi e-tron | 24,9 kWh | 2,7 l | 71,0 kWh |
Porsche Taycan | 26,5 kWh | 2,9 l | 71,0 kWh |
Mercedes-Benz EQC | 26,3 kWh | 2,9 l | 80,0 kWh |
Zdroj: mojelektromobil.sk